Jerry utsatte sin Cybertruck för ett extremt test och hela bakdelen förstördes. Elbilen såg ut att vara bortom räddning. Men Teslas nya metod kan laga den – med lim.
När Youtube-profilen Jerry från kanalen JerryRigEverything testade sin Tesla Cybertrucks dragvikt i våras totalförstördes bakdelen. Han ville undersöka om bilen verkligen klarar den dragvikt den är godkänd för, 5 000 kilo. Men redan vid 2 700 kilo började det knaka i konstruktionen. Och vid 4 535 kilo brast hela bakre strukturen.
Det var inte bara dragkroken som gav vika. En stor del av själva bärande konstruktionen gick av. Den bakre delen av bilen är gjuten i ett enda stort stycke aluminium med Teslas så kallade Gigacastteknik. Vid haveriet blev det tydligt att flera delar bara satt ihop med lim. Jerry trodde att bilen var bortom räddning. Men Tesla sa att de kunde laga den. Med lim.
I stället för att byta hela bakdelen kapades den trasiga delen bort och en ny limmades fast. Nitar användes som extra förstärkning och efter 24 timmars härdning var bilen redo igen. Metoden finns beskriven i Teslas egna reparationsmanualer och Jerry fick själv se hela jobbet på plats i verkstaden. Reparationen kostade 13 994 dollar (cirka 130 000 kronor).

Cybertrucken byggs i tre stora sektioner. En front i aluminium, ett mittparti i höghållfast stål och en bakdel i aluminium. Hela bilen är konstruerad med tanke på enklare reparationer. Bakpartiet har till exempel markerade linjer som visar var man får kapa vid en kollision för att kunna ersätta en del. Där finns också krockzoner som ska ta upp kraften i rätt ordning.
Det mest överraskande var kanske inte att bilen gick att laga utan hur. För hur starkt är ett lim egentligen? Jerry valde att ta reda på det. Han limmade ihop två metallcylindrar och konstruerade en lyftanordning. Sedan lät han hela Cybertrucken hänga i just den limfogen. Det höll. Limmet klarade att lyfta hela bilen.



LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.