Bilderna som avslöjar tekniken i Volvos nya bil

Handlingar inlämnande till kinesiska staten avslöjar tekniken i nya Volvo XC70. Bilen får en grill som kan stängas när laddhybriden körs på el. Men bensinmotorn blir liten.

Volvos återuppståndna XC70 visades upp i Kina i början av maj. Volvo var sparsamma med de tekniska detaljerna, men nu avslöjar bilder och handlingar som lämnats in till Kinas ministerium för industri och informationsteknik,  MITT, en del om nya bilen. Av allt att döma delar den mesta tekniken med Lynk & Co 08 som redan börjat säljas i Sverige. 

En intressant detalj som bilderna avslöjar är att Volvo utrustat den med en aktiv grill. När bilen körs enbart på el kan grillen stängas helt för att sänka luftmotståndet. Det ger den en räckvidd på 20 mil enligt kinesiska normen CLTC. Volvo överväger att lansera bilen i Europa, men har ännu inte gett något besked om det. 

Under motorhuven finns en fyrcylindrig motor på 1,5 liter och 163 hästkrafter. Bilen kommer med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den framhjulsdrivna varianten får en elmotor ett LFP-batteri, medan den fyrhjulsdrivna har dubbla elmotorer och ett NMC-batteri. 

Bilen är 4 815 mm lång, 1 890 mm bred och 1 650 mm hög, med en hjulbas som är 2 895 mm lång. Det är en dryg decimeter längre än dagens XC60. Volvo XC70 väger sina modiga 2540 kg och toppfarten är som hos alla Volvobilar 180 km/h. 

Detaljer om drivlinan är begränsade, men XC70 kommer att ha en 1,5-litersmotor på 161 hk (120 kW / 163 hk) samt ett val mellan litiumjärnfosfat- eller ternära litiumjonbatterier. Crossovern är också planerad att väga 2 540 kg och ha en topphastighet på 180 km/h. De totala effektsiffrorna är okända, men tittar man på Lynk & Co 08 så har den 345 hästkrafter med framhjulsdrift och hela 593 hästkrafter med fyrhjulsdrift.
LÄS MER:

Senaste nytt