Räckviddstest: Så långt kommer 26 elbilar

Två nya elbilsmodeller svek rejält i världens största elbilstest. Både VW ID.7 och Volvo EX30 Extended Range stannade när de kört mindre än 80 procent av den officiella WLTP-räckvidden. Längst i testet kom Årets Bil Renault Scenic – men skrällen Mini Countryman utropas ändå till vinnare.

Norska NAF och Motor.no har genomfört årets sommarupplaga av världens största räckviddstest. Hela 26 elbilar har fått visa vad de går för på norska sommarvägar. Elbilarna kördes till batteriet var så urladdat att bilarna stannade. I år var det extra fokus på tvåhjulsdrivna bilar som på papperet borde ha längre räckvidd. 

Årets test genomfördes i ganska svåra förhållanden. Temperaturerna varierade från 2,5 grader till 13 grader och det regnade kraftigt längs stora delar av testbanan. Bara en enda av de 26 testade bilarna kom längre än sin officiella WLTP-räckvidd och får ses som vinnare: Mini Countryman SE All4. Tre modeller i botten hade ett negativt bortfall på mer än 20 procent: Norges mest sålda bil – Volvo EX30, Volkswagen ID.7 och Seres 5. 
– Regn och kallt väder gjorde att sommartestet slutade med vintersiffror, uppger Motor.no.

Allra längst kom vinnaren i Årets bil 2024. Renault Scenic stannade först efter 56,3 mil. Det var dock en negativ avvikelse på 9,5 procent från WLTP-räckvidden. Näst längst var Hongqi EH-7 med 540 kilometer. Vinnaren Mini Countryman kom 42,8 mil, vilket var 4,2 procent längre än den angivna WLTP-siffran. 

Trots att många bilar kom till korta i testet är NAF positivt överraskade. Den tekniska utvecklingen har gjort elbilarna mindre temperaturkänsliga. 
–  Bilarna använde lite el trots det riktigt blöta och kalla vädret. Dessutom laddar majoriteten av bilarna batteriet på en halvtimme eller snabbare, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Så långt kom elbilarna innan de dog – så stor är avvikelsen

BilmodellVerklig räckvidd,
när bilen stannade
WLTP-räckviddAvvikelse från
WLTP i procent
Mini Countryman SE All4428,14114,20 %
BYD Seal U499500-0,20 %
Xpeng G6530,7550-3,50 %
Kia EV9529,1563-6,00 %
NIO EL6492,1525-6,30 %
Lotus Eletre530,4570-6,90 %
BMW i5 eDrive40504,4544-7,30 %
Ford F150 Lightning392429-8,60 %
Renault Scenic E-Tech562,7622-9,50 %
Hongqi EH-7540,1600-10,00 %
Tesla model 3461513-10,10 %
Hyundai Kona425473-10,10 %
BYD Dolphin383,5427-10,20 %
Opel Astra Sport Tourer363406-10,60 %
BMW i5 Touring453519-12,60 %
MG4 Extended range461,5520-11,30 %
Tesla Model Y RWD Long Range528600-12,00 %
Peugeot E-3008448510-12,20 %
Smart #3364,2415-12,20 %
Peugeot E-308 SW348405-14,10 %
Hyundai Ioniq 5 N379,1448-15,40 %
NIO ET5 Touring447548-18,40 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo463578-19,90 %
Volvo EX30375,6472-20,40 %
Volkswagen ID.7450582-22,70 %
Seres 5366,9483-24,00 %
Källa: Motor.no
Årets Bil 2024, Renault Scenic kom längst.
Mini Countryman var den enda elbilen som spöade sin WLTP-räckvidd.
Xpeng G6 gjorde bra ifrån sig.
Volkswagen ID.7 kom näst sist med ett negativt bortfall av räckvidd på 22,7 procent.
Volvo EX30 slutade trea från slutet, med ett negativt bortfall på över 20 procent. Extended Range-modellen kom 375,6 km innan bilen stannade.

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester