Xiaomi tar toppingenjörer – ska utveckla i Tyskland

Xiaomi knycker kompetens från BMW. Nu planerar kineserna att starta utvecklingen i lejonets kula – Tyskland.
– Man har rekryterat från Tyskland som vet hur marknaden fungerar där, säger experten Claes Hemberg. 

Hemma i Kina säljer Xiaomi som smör. Mobiltelefonstillverkaren släppte sin första modell för ett år sedan och det är redan en succé.
– SU 7 är redan en storsäljare i Kina och utklassar till exempel Tesla Model 3. Men bara för att de lyckas där så betyder det inte automatiskt att det fungerar i Europa.

Nu rapporterar tyska medier om att Xiaomi planerar att bygga ett utvecklingscentrum för elbilar i Tyskland. Nyheten kommer som en chock för de inhemska krisande biltillverkarna. Man har redan svårt att konkurrera med kineserna i Asien. Ska de nu komma längs Sidenvägen och besegra oss på vår egen hemmaplan, undrar många.

Xiaomi har redan slagit rekord på Nürburgring för bilar med fyra dörrar.

– Xiaomi är ett känt märke i Kina. Man har marknadsfört sig bland de yngre med sina mobiltelefoner och då är det lättare att upptäcka dem. Men de är inte lika kända i Europa. Kanske om konsumenterna här upptäcker deras teknik att det kan slå, men det är ingen garanti. Hur som helst är det väldigt spännande.

Claes Hemberg tror att Xiaomi är en av kandidaterna att stiga upp på världsscenen. Nu när Elon Musk gjort sig politiskt omöjlig öppnar han dörrarna för konkurrenter.
– Jag tror inte att det är omöjligt att det kan bli en arvtagare till Tesla. Allra helst nu sedan Elon Musk har begått affärsmässigt självmord. 

Det är som att Apple gör en fysisk bil, de säljer som smör i Kina eftersom de förlikar sig med Xiaomi, en ny generation av köpare, en arvtagare till Tesla sedan Elon Musk har gjort självmord. Xiaomi meddelade att man tänker börja leta efter andra marknader inom två år. För dem är inte Kina tillräckligt stort.
– Jag tror att vi kommer att få se fler kinesiska bilmärken i Europa. Tullbråken med USA skapar osäkerhet och bidrar med arbetslöshet där. Då vil man kompensera och sälja på den europeiska marknaden.

Claes Hemberg tror att utvecklingen kommer att gå rekordnabbt. Om de tyska bilmärkena vill hänga med så måste de skynda sig.
– Nu kommer det att ta ett par år för dem att komma igång. Men sedan får vi se. De har också tysk kompetens som kan deras marknad så de vet kanske vad de gör, avslutar Claes Hemberg.
LÄS MER: