VW:s elbilskris är ett illavarslande tecken

Att Volkswagen måste stoppa produktionen av elbilar i sin fabrik är ett illavarslande tecken för hela bilbranschen. Den som tror att problemen är begränsade till enbart Volkswagen är naiv. Nyregistreringarna har tuffat på bra under året, men snart ekar orderböckerna tomma för många märken och krisen kan knacka på dörren.

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. De negativa nyheterna om elbilar har duggat tätt från Volkswagen den senaste tiden. Uppsägningar i fabriken, nedlagd prestigefabrik och nu kommer beskedet att fabriken i Zwickau ska stoppa produktionen av de tidigare storsäljarna VW ID.3 och Cupra Born. Det talas till och med om efterfrågekollaps. Ett illavarslande tecken för bilbranschen i allmänhet och Volkswagen i synnerhet. 

Bilbranschen i Europa har verkat vara immun mot räntechocken och har tuffat på som tåget under 2023, även om det ser betydligt sämre ut här hemma i Sverige. Totalt har försäljningen i Europa ökat med 18 procent, och elbilarna har ökat med 63 procent.

Tesla Model Y är den stora vinnaren på elbilsmarknaden efter prissänkning.

Men tro inte att orsaken är att vi köper bilar som aldrig förr trots räntechock och galen inflation under 2023. Sanningen är att bilbranschen gick in i året med proppfulla orderböcker och lång väntetid på nästan alla bilmodeller efter pandemi och halvledarbrist. Det är först i år som biltillverkarna har fått upp farten i fabrikerna efter pandemin.

Men ingen bransch är immun mot den största räntehöjningen i modern tid. Räntan på ett vanligt billån ligger nu på 8-9 procent såväl i Sverige som i andra länder. På bara ett år har det blivit flera tusenlappar dyrare varje månad att äga en ny bil för den som måste finansiera den via lån eller leasing. Det ska läggas ovanpå andra levnadskostnader som skenat, som mat och boräntor.

Till skillnad från mat och bostad är en ny bil inte oumbärlig. Företagen har hittills fortsatt att beställa bilar i samma utsträckning som före räntechocken, men nu kommer rapporter om att även de börjar hålla igen samtidigt som subventioner till elbilar dragits in i Sverige och Tyskland.

Att tro att krisen skulle vara isolerad till Volkswagen är naivt. Jag hör från flera bilmärken och återförsäljare att deras orderingång är nära noll på den privata sidan, och att det börjar gå ner kraftigt även på företagssidan. Inte heller företagen är immuna mot räntechocken och kraftigt höjda leasingavgifter. Volkswagen är bara först ut, räkna med betydligt bistrare tider i många bilhallar och fabriker framöver. Tesla som sänkt sina priser kraftigt har hittills blivit stor volymvinnare. I Kina har Volkswagen och flera andra märken sänkt sina priser under Teslas nivå, det är inte omöjligt att vi går mot den utvecklingen även i Europa.