Volkswagens krispaket där 35 000 jobb försvinner innebär enorma chockartade förändringar för bilmärket. Produktionen av Volkswagen Golf kommer att flyttas från märkets hjärta i Wolfsburg till Mexiko. Den hyllade genomskinliga fabriken i Dresden som gör elbilar läggs ner helt.
På fredagkvällen kom Volkswagen och IG Metall överens om det stora krispaketet som ska rädda Volkswagen ur krisen. 35 000 jobb försvinner i Tyskland och arbetarnas löner fryses. Det blir hela havet stormar – paketet kommer få stora konsekvenser för bilproduktionen och nu det blir stora förändringar.
Avtalet har döpts till ”Zukunft Volkswagen” (Framtid) och ska vara en ansvarsfull bantning av personalstyrkan. Kapaciteten i Tyskland kommer att minskas med 734 000 bilar per år. Det ska ge en besparing på 20 miljarder kronor per år och en total besparing på 200 miljarder kronor.
Företagets klassiska Golfmodell har tillverkats i Wolfsburg, Volkswagens hjärta, ända sedan debuten 1974. Nyligen firades 50-årsjubileet i fabriken med pompa och ståt. Men snart är det slut. Tillverkningen av modellen kommer att flyttas till Mexiko, uppger VW i ett officiellt pressmeddelande.
Om två år har den sista VW Golf och Golf Sportscombi byggts i Wolfsburg. Istället ska Volkswagen Golf tillverkas i Puebla i Mexiko. Volfsburg får hålla tillgodo med att bygga elbilarna Volkswagen ID.3 och Cupra Born. Dessutom ska en ny elektrisk Golf tillverkas från slutet av decenniet. Även 4000 jobb inom utveckling försvinner i Wolfsburg.
Tillverkningen av bilar i den hyllade “Transparent Factory” i Dresden kommer att upphöra i slutet av 2025. Volkswagen tänder ett litet hopp för fabriken genom att öppna för ”ett tredjepartsprogram”. Även fabriken i Osnabrück där i T-Roc Cabriolet tillverkas kommer att läggas ner 2027 om något alternativ inte hittas.
Elbilarna Volkswagen ID.4 och ID.3 tillverkas idag i Zwickau. Fabriken bantas kraftigt och ska bara tillverka Audi Q4 e-tron och Audi Q4 e-tron Sportback på en enda monteringslinje. Istället flyttar Volkswagen produktionen av ID.4 till fabriken i Emden som idag tillverkar Volkswagen ID.7 och ID.7 Tourer.
Ledningen hos Volkswagen hade velat gå ännu längre. Men de fick vika sig för det starka facket och ägarintressena från delstaten Niedersachsen. Men koncernchefen Oliver Blume hävdar att det ska räcka för att rädda Volkswagen.
– Avtalet är en viktig signal för den framtida lönsamheten för Volkswagen-märket, Volkswagen Commercial Vehicles och komponentfabrikerna. Med det åtgärdspaket som överenskommits har företaget satt en avgörande kurs för sin framtid vad gäller kostnader, kapacitet och strukturer. Vi är nu tillbaka i en position att framgångsrikt forma vårt eget öde, säger Oliver Blume.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter