VW stämmer handlare: Tog in VW-elbilar från Kina

Volkswagen i Tyskland har hamnat i ett pikant bråk med en bilhandlare. Handlaren importerade 22 elbilar från Kina som han nu säljer till lägre pris än Volkswagen själva. VW har nu stämt handlaren och kräver att bilarna ska förstöras. 

Volkswagen säljer sina elbilar i Kina till ungefär halva priset. Till exempel kostar en Volkswagen ID.3 omkring 180 000 kronor, medan priset i Sverige startar på 448 600 kronor, en ID.4 kostar från 262 000 kronor i Kina, medan priset i Sverige börjar på 512 900 kronor. En tysk handlare tog fasta på detta och bestämde sig för att importera kinesiska elbilar till Europa. 

Handlaren Gregory Brudny i Hamburg bestämde sig för att ta in 22 exemplar av Volkswagen ID.6 till Tyskland, ID.6 är en större och förlängd version av ID.4 som bara säljs i Kina. Enligt handlaren är skillnaderna mellan de kinesiska VW-bilarna och de som säljs i Europa ofta små. Men några enkla justeringar av infotainmentsytemet gick det att få ID.6-bilarna inregistrerade i Tyskland. Handlaren köpte därför 22 exemplar direkt av Volkswagens kinesiska fabrik, och de säljs nu till allmänheten. 

Men tilltaget med egen import har retat upp Volkswagen å det grövsta. De stämde handlaren och begärde att försäljningen ska stoppas. I väntan på rättegången tvingas handlaren nu betala 90 000 kronor i månaden för beslagtagna bilar. Volkswagen kräver dessutom att de ska skrotas, något som kommer att kosta omkring 170 000 kronor per bil. 

Handlaren försvarar sig med att han har köpt bilarna lagligt från en officiell Volkswagen-fabrik och betalat för dem i en helt legal transaktion. Han har också fått alla alla nödvändiga godkännanden och certifieringar från de tyska myndigheterna. Volkswagen uppger för tysk press att bilarna skiljer sig från de som säljs i Europa. Den enda större skillnaden är dock e-callsystemet som larmar räddningstjänsten vid en olycka. 

– De ID-modeller som produceras för och i Kina och säljs där är inte berättigade till godkännande i Europa på grund av deras hård- och mjukvarukonfiguration. Tekniskt sett skiljer de sig markant från versionerna för den europeiska marknaden, säger en talesman för Volkswagen till Automobilwoche
LÄS MER: