Volkswagens kommande billiga elbil, ID.2 All, imponerar på flera sätt – med samma yttermått som Polo men lika rymlig som Golf inuti. VW förbereder en elektrisk GTI-version av folkbilen och loggan för den elektriska eran har nu avslöjats.
Volkswagen har bytt ut sitt designspråk i och med designchefen Andreas Mindts intåg och i mars visade Volkswagen upp sin kommande elektriska folkbil ID.2 All, (ID. till alla). Bilen har ungefär samma yttermått som Polo, men blir lika rymlig som Golf inuti. Elbilen har nu ett mer klassiskt VW-utseende än tidigare ID.-modeller. Nu visar det sig att bilen kommer att släppas som GTI-version. Märkets mest klassiska modellnamn kommer att hamna på elbilen.
GTI-versionen kan bli en riktigt snabb liten bil, då ID.2 All redan i vanlig version har 226 hästkrafter och kan köra från 0-100 km/h på bara 6,9 sekunder. Vad prispåslaget blir är än så länge oklart, det vi vet är att grundversionen kostar 280 000 kronor och har en beräknad räckvidd på upp till 450 km enligt WLTP.
Volkswagen kommer också behöva uppdatera GTI-logotypen för den elektriska eran eftersom GTI betyder “Gran Turismo Injection” och den sista bokstaven syftar ju på bränsleinsprutning. Amerikanska CarBuzz har nu upptäckt den nya logotypen i ett varumärke som registrerats hos den tyska patent- och varumärkesmyndigheten. Den elektriska logotypen av GTI blir GT med en blixt istället för I.
Nu ersätts alltså Injection för en blixt, så vad kan namnet nu stå för, Gran Turismo ….? Det kan i alla fall inte stå för “electric”, för GTE finns ju redan bland VW-modeller. Oavsett om den nya blixten bara är en symbol eller om GTI får en ny betydelse så kan man förstå varför företaget inte väljer ett helt nytt namn istället. De igenkännbara symbolerna är väldigt viktiga för Volkswagen och har funnits med dem sedan 1976.
Det verkar ändå som att den här nya logotypen fortfarande kan vara en bit ifrån att sitta på bakluckan av nya VW-modeller. Antagligen kommer den inte att användas på några produktionsbilar på åtminstone ett par år. ID. 2 All förväntas ligga till grund för nästa Golf. Med kompakta proportioner och målet om ett överkomligt utropspris borde detta vara en återgång till GTI-form på många sätt. Mycket talar alltså för att den slutliga versionen kan få heta Golf – och i så fall återföds Golf GTI med ny drivlina.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]