Volvos nyhet: EX90 i ny ”billig” version med bakhjulsdrift

Volvo Cars släpper en billigare variant av sin nya elbil Volvo EX90. Den nya modellen får bakhjulsdrift, mindre batteri och en räckvidd på 58 mil. 

Volvo EX90 introducerades i november ifjol med enbart de två fyrhjulsdrivna varianterna Twin Motor och Twin Motor Performance. Bilen blev för ett par månader kraftigt försenad och de första bilarna kommer inte förrän i slutet av 2024, kanske så sent som 2025. Men Volvo Cars lanserar nu ändå ytterligare varianter av EX90. 

Bilen släpps nu i den bakhjulsdrivna versionen Single Motor, som får en elmotor på bakaxeln som ger 279 hästkrafter och ett vridmoment på 490 Newtonmeter. Batteriet har minskats från 111 kWh till 104 kWh, men räckvidden är bara 5 km kortare och landar på 58 mil. Bilen får dra 1200 kg jämfört med de fyrhjulsdrivna som får dra 2200 kg. Accelerationen upp till 100 km/h blir beskedliga 8,4 sekunder med bakhjulsdrift.

Det går dessutom att få bilen med de enklare utrustningsnivåerna Core och Plus som gör bilen lite billigare. Utsidan av Core skiljer sig en del  från Plus- och Ultra-versionerna. Undersidan av främre och bakre stötfångare, trösklar och diffusor är mattsvarta istället för Glossy Black på Plus och Ultra. Fönsterramen, spegelkåporna, luftintag, lidarkåpan och delar av bakluckan är blanksvarta. Dessutom är Cores integrerade takräcken mattsvarta istället för Glossy Black på Plus och Ultra.

Samtliga versioner kommer med sju säten och panoramatak som standard.  Interiören i Core har den syntetiska Nordico-klädseln, tvåvägs elektriskt justerbara svankstöd och ett “Dark Matter”-inlägg i interiören. Från Plus är svankstöden fyrvägs elektriskt justerbara och det finns inlägg i björkträ med bakgrundsbelysning. Ratten på Volvo EX90 Core är manuellt justerbar. Plus- och Ultra-versionen har en elektriskt justerbar ratt.

Interiören finns i svart och grått. Klädseln är gjort av det veganska lädret Nordico.

Core är som standard utrustad med ett High Performance Audio-system med en 325W förstärkare och 10 High Performance-högtalare. Plus och Ultra har Bose Premium Sound System med en effekt på 940W och 14 högtalare. Bowers & Wilkins hi-fi-ljudsystem finns som tillval tillgängligt från Plus.

De billigare Core- och Plus-versionerna från samma säkerhetsutrustning som de dyrare bilarna. Bland annat Driver Understanding System, kameror och lidar. Volvo har ännu inte släppt de svenska priserna på den bakhjulsdrivna varianten, eller de billigare bilarna med mindre utrustning. I Europa kostar bilen omkring 83 500 euro.