Volvos hyllning till 164-modellen: ”Modig lyx”

Volvos hyllning till klassiska 164-modellen. Den nya filmen sprider ny solglans över historisk bil.
– Den här modellen omdefinierade hela idéen om vad Volvo kan vara, säger Hans Hedberg, chef på Volvo Heritage Museum.

I slutet av 1960-talet gick västekonomierna på högvarv. Kriget låg långt bakom den unga generationen som blickade fram mot en gyllene framtid. Den nya framväxande medelklassen blev samtidigt allt mer statusintresserad. Det nya intresset fick biltillverkarna att sätta sina ingenjörer i arbete. Man skulle ta fram lyxigare modeller som intresserar folk med lite tjockare plånböcker.

Svenska Volvo, som under under samma årtionde gjort sig ett världsrykte för sin säkerhet och pålitlighet, ville inte vara sämre. Därför presenterade de 1968 den nya modellen 164. En lyxigare sedan med finesser som fick svenska arbetare att höja på ögonbrynen. Vad sägs om elektriska fönsterhissar och uppvärmda säten?

Volvo 164 byggde vidare på 140-serien. Men den var inte till för gubbarna på golvet. Snarare var det en bil som vände sig mot tjänstemännen med slips på kontoret en våning upp.
Med den här bilen övergav man sina fyrcylindriga motorer. Istället blev det sex cylindrar i den starka B30-motorn.
– Med den här modellen gjorde Volvo sitt modiga intåg i lyxmarknaden. Den hade nya finesser och vände sig till dem som sökte efter prestige och särskilda körupplevelser, säger Hans Hedberg.

Volvo 164 tillverkades fram till 1975. Men den har en tronföljare i dagens S90. Den senare tar vid där den förra slutade.
– Med 164 satte man en helt ny standard för vad en Volvo kunde vara, säger Hans Hedberg.

Volvo S90 får ses som en modern arvtagare. Snart ersätts den av elbilen ES90.

Designen stack ut på ett sätt som Volvo inte tidigare gjort. Man förlängde karossen för att få plats med den större motorn. Dessutom placerades stötfångare och andra detaljer för att lyfta utseendet och ge den en iögonfallande uppsyn.
– Men den här modellen markerar Volvo sitt modiga intåg i lyxmarknaden, säger Hans Hedberg.
LÄS MER: