En av Sveriges mest älskade bilmodeller går inte längre att köpa. Volvos Cross Country-modeller har varit en storsäljare – men läggs nu ner när Volvos dieselmotorer går i graven. Modellen lanserades redan 1997 och startade ett nytt segment i bilvärlden. Höjdpunkten nåddes när Zlatan gjorde reklam för Volvo XC70.
Volvo Cars är ett bilmärke under stark förändring. Nyligen lade Volvo Cars ner alla kombimodeller i Storbritannien. Även i Sverige sker nu stora förändringar. Det går nu inte längre att beställa Volvos modeller med bensin- eller dieselmotor, förutom instegsmodellen av XC40. Det är från och med nu enbart laddhybrider och elbilar som gäller i Sverige.
LÄS MER: Volvo lägger ner bensin och diesel
LÄS MER: Krönika – fatalt misstag om Volvo lägger ner kombi
Det innebär också att flera av Sveriges mest populära bilmodeller är nedlagda från och med nu. Det går inte längre att köpa Volvos älskade Cross Country-modeller. Den som försöker beställa en V60 Cross Country eller V90 Cross Country möts av meddelandet:
– Volvo Cross Country har utgått.
Under närmare 30 år har Cross Country-modellerna varit en älskad bilmodell som hört till svenska folkets absoluta favoriter. När Volvo lanserade den allra första V70 Cross Country 1997 grundlade man ett helt nytt bilsegment. Volvo tog helt enkelt en vanlig fyrhjulsdriven V70, höjde bilens markfrigång och satte oömma plastsköldar på karossen. Bilen fick ett tufft och tåligt utseende som bilköparna älskade, utan att den kostade skjortan att tillverka.
Den andra generationen av V70 Cross Country lanserades år 2000 och blev mycket populär i Sverige och är än idag ett vanligt inslag i gatubilden. Den är mer stryktålig än vanliga V70 och har förstärkta komponenter i drivlinan och chassit.
LÄS MER: Volvo lägger ner bensin och diesel
LÄS MER: Krönika – fatalt misstag om Volvo lägger ner kombi
När Volvo V70 kom i en ny generation 2007 lanserades en Cross Country-modell ganska omgående. Modellen blev en av de absolut bäst säljande i V70-programmet. Höjdpunkten i Cross Country-eran måste sägas ha kommit i början av 2014 när Volvo lanserade sin berömda reklamfilm ”Made by Sweden” med Zlatan Ibrahimovic och en Volvo XC70 i huvudrollen.
Även de nya modellerna V60 och V90 släpptes i Cross Country-modeller som nu läggs ner helt. De har varit mycket populära i Sverige, även om många istället valt Volvos SUV:ar. Vad som ska hända med Cross Country-modellerna är oklart, men Volvo har visat en Cross Country-modell av sin kommande lilla elbil Volvo EX30, men ännu inte släppt några uppgifter om pris och teknisk data för Cross Country-versionen. Att kalla en SUV för Cross Country är dock en förvanskning av det ursprungligen så geniala konceptet.
– Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets globala försäljning 2025 ska utgöras av elbilar. Senast 2030 ska alla bilar som företaget säljer vara helt elektriska. Volvo Car Sverige kommer i linje med detta att från och med modellår 2025 helt fokusera på laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Det enda undantaget kommer att vara XC40 som även kommer att erbjudas som mildhybrid. Effekten av detta ser vi redan nu, då flera modeller/varianter av innevarande modellår(2024 är slutsålda. En ytterligare effekt är att Cross Country-varianterna av V60 och V90 utgår på den svenska marknaden, då de inte finns som laddhybrider. Cross Country kommer att leva vidare – EX30 Cross Country visades i Milano 7 juni, säger Magnus Holst hos Volvo Cars till Carup.
LÄS MER: Volvo lägger ner bensin och diesel
LÄS MER: Krönika – fatalt misstag om Volvo lägger ner kombi
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter