Volvo tvingas återkalla 72 000 nya EX30-elbilar

Volvo tvingas återkalla 72 000 exemplar av sin nya elbil Volvo EX30 i Sverige – och hela världen. Bilen kan få ett fel på mittskärmen som gör att bilens hastighet inte visas. 
– Återkallelsen är global så den berör Sverige också, drygt 5000 bilar, säger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst till Carup. 

I januari inledde Volvo leveranserna av sin nya elbil EX30 som är den första Volvon som enbart tillverkas i Kina. Bilen har fått en stark start på försäljningen och redan sålt i över 35 000 exemplar. Men nu har Volvo drabbats av ett bakslag och måste återkalla alla 72 000 bilar som hittills har tillverkats. Det handlar både om bilar som levererats eller är på väg till kunder i hela världen. 

Volvo EX30 har ingen traditionell hastighetsmätare framför föraren, utan hastigheten visas istället på en skärm till höger om föraren. Nu har Volvo upptäckt att skärmen kan växla till ett testläge när bilen startas. Hastigheten och annan viktig information kan då inte visas för föraren när bilen körs.

Felet gör att mittskärmen på Volvo EX30 går in i ett testläge. Då kan inte bilens hastighet visas.

Ägare i Tyskland har redan fått brev från Volvo Cars där företaget ber om ursäkt för felet och informerar om återkallelsen. Även svenska ägare kommer att få brevet. Volvo Cars bekräftar att 71 956 EX30-bilar är drabbade globalt, varav 5521 finns i Sverige. Bilarna måste nu få sin mjukvara uppdaterad, något Volvo försöker göra över nätet. 

– Viktigt i sammanhanget är att åtgärden inte kräver att bilarna tas till verkstad om inte kunden önskar det själv utan kommer att lösas via en mjukvaruuppdatering over-the-air (OTA). Utrullning av uppdateringen pågår, så många bilar har redan fått den.

Volvo EX30 saknar traditionell hastighetsmätare framför ratten. Nu återkallas bilen för att skärmen i mitten med hastighetsmätaren kan sluta fungera. Enligt Volvo ska de flesta kunna lösa det genom en mjukvaruuppdatering över nätet.
Volvo har hittills levererat 35 000 EX30, men återkallelsen berör 72 000 tillverkade bilar. I Sverige är det 5000 bilar som nu måste uppdateras.

Volvo har tidigare fått kritik för att de tagit bort instrumenten framför föraren och anammat samma lösning som Tesla där hastigheten visas på en touchskärm till höger om föraren. Kritikerna menar att lösningen skulle tvinga föraren att ta blicken från vägen. Om en Volvo EX30 drabbas av felet finns det en möjlighet att nollställa bilen och få bort felet i mittskärmen. 

– Om ett fel uppstår kan du åtgärda det genom att starta om skärmen. Fordonet ska ha stannat med parkeringsbromsen åtdragen. Håll samtidigt in knapparna – och på ratten. Du måste hålla ned knapparna i cirka 15 sekunder tills displayen stängs av och sedan visar Volvos logotyp igen, skriver Volvo Cars i återkallelsen i Tyskland. 

Vissa ägare av Volvo EX30 har inte kunnat lyckats få sina bilar att koppla upp mot internet. Men enligt Volvo Cars i Sverige ska de bilarna ändå kunna ta emot en mjukvaruuppdatering över nätet, så kallad over-the-air (OTA). 
– OTA går på en egen kanal – så det funkar även om man har problem med uppkopplingen, säger Magnus Holst.

Volvos brev till de tyska ägarna

Kära fru / herr
En av de enastående egenskaperna hos varje Volvo-fordon är den högsta nivån av säkerhet och tillförlitlighet. För att kunna hålla denna exceptionellt höga nivå på lång sikt genomför Volvo ständigt kvalitetskontroller i produktionen och på kundfordon.
Som en del av dessa kontroller har Volvo Car Group upptäckt på ett begränsat antal 2024-2025 Volvo EX30-fordon att displayen i sällsynta fall växlar till ett testläge när fordonet startas och inte visar viktig information och inte visar fordonets hastighet.

Om ett fel uppstår kan du åtgärda det genom att starta om skärmen
Fordonet ska ha stannat med parkeringsbromsen åtdragen. Håll samtidigt in knapparna – och på ratten. Du måste hålla ned knapparna i cirka 15 sekunder tills displayen stängs av och sedan visar Volvos logotyp igen.

En mjukvaruuppdatering krävs för att ditt fordon ska kunna lösa detta. Denna uppdatering kan utföras på distans via en OTA-uppdatering.

Om en OTA-uppdatering inte är möjlig för ditt fordon, vill vi be dig kontakta din Volvo-partner så snart som möjligt för att boka en tid för att få ditt fordon kontrollerat. Denna kontroll och allt arbete som kan uppstå till följd av denna kampanj är naturligtvis kostnadsfritt för dig.
Om du har några frågor, vänligen kontakta din lokala Volvoåterförsäljare eller Volvo kundtjänst på 0221-9393-393.

Vi ber om ursäkt och ber om ursäkt för eventuella besvär som orsakas av verifieringen som beskrivs ovan. Vi försäkrar dig att vi kommer att fortsätta att göra allt vi kan för att säkerställa att din Volvo fortsätter att vara ett mycket säkert och pålitligt fordon.

Tack, vänliga hälsningar
Volvo Car Germany GmbH

LÄS MER: