Volvo Cars trotsar den globala nedgången i bilindustrin. Försäljningen ökar – allra mest i Europa.
Världens biltillverkare kämpar mot fallande försäljning och flera tyska biltillverkare har vinstvarnat den senaste tiden. Volvo Cars går mot strömmen och lyckades öka sin försäljning igen. I november ökade den globala försäljningen med 5 procent, uppger Volvo Cars.
Volvo Cars rapporterade en global försäljning på 66 977 bilar. Försäljningsökningen drevs främst av Europa och USA. Försäljningen i Kina minskade igen, men däremot lyckades Volvo sälja något fler elbilar i Kina. Volvo ökade sin försäljning av elbilar globalt med 40 procent. Andelen elbilar är nu uppe på 21 procent av av alla sålda bilar. Mildhybrider som inte går att ladda tappade 14 procent av sin försäljning under november. Volvo har dock övergett sitt löfte om att bara sälja elbilar från 2030.
I Europa nådde försäljningen 31 611 bilar i november, en ökning med 20 procent jämfört med samma period förra året . Försäljningen i USA ökade med 5 procent i november och uppgick till 12 259 bilar. Volvo Cars försäljning i Kina nådde 13 923 bilar, en minskning med 8 procent jämfört med november 2023.
I november var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 21 586 bilar (2023: 22 317), följt av XC40/EX40, med en total försäljning på 14 613 bilar (2023: 16 672) och XC90 på 10 2023 bilar: 9,860).
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.