Volvo öppnar ett stort designkontor i Shanghai i Kina. Studion är en spegling av Göteborgskontoret och kan ta fram nya modeller från idé till produktion.
– Med målet att föra premium skandinavisk design närmare våra kunder i Asien och Stillahavsområdet, hämtar vårt team inspiration från både skandinavisk natur och asiatisk konst, säger Volvo Cars kinesiska designchef Sophie Li.
Både utveckling, design och tillverkning av bilar flyttar i allt högre utsträckning till Kina. Många anser att kinesisk bilindustri håller på att gå om den europeiska både när det gäller design och teknik. Volvo blir den senaste tillverkaren att öppna en kinesisk designstudio, Tesla och flera andra bilmärken har redan gjort det.
Volvo slår nu upp en ny designstudio i Shanghai som ansluter sig till de två märket har i Göteborg och amerikanska Camarillo. Volvo har som mål att ha den största designstudion i Asien av alla globala bilmärken. Enligt Volvo Cars är Shanghaikontoret ”en spegling av designhuvudkontoret i Göteborg”. Den kinesiska studion ska därmed klara hela processen från idé till att sätta bilar i produktion.
Studion på 5500 kvadratmeter kommer att ha möjlighet att producera både skalmodeller och fullskalemodeller. Utöver fräsmaskiner och 3D-skrivare finns det avancerad VR-möjligheter som hjälper de 100 designers och ingenjörer som tar fram framtidens Volvobilar.
– Vårt designteam i Shanghai är en avgörande och integrerad del av vårt globala designnätverk. De nya lokalerna och den senaste tekniken hjälper till att stärka samarbetet mellan våra tre designstudior globalt, när vi fortsätter att ta Volvo Personvagnars skandinaviska premiumdesign till nästa nivå, säger designchefen Jeremy Offer i ett pressmeddelande från Volvo Cars.
En av de första skapelserna från designteamet i Shanghai är nya tvåfärgade Volvo EX90 Excellence. Enligt Volvo hämtar kinesiska designers inspiration från skandinavisk natur och asiatisk konst.
– Volvo EX90 Excellence är ett fantastiskt exempel på den snabbt växande förmågan och kompetensen hos vårt designteam i Shanghai”. Med målet att föra premium skandinavisk design närmare våra kunder i Asien och Stillahavsområdet, hämtar vårt team inspiration från både skandinavisk natur och asiatisk konst för att säkerställa att våra produkter attraherar och resonerar med konsumenter på dessa marknader, säger Sophie Li, Volvos designchef för Asien och Stillahavsområdet.
Nyheten om designkontoret i Shanghai kommer en knapp vecka efter att Volvo Cars meddelat att 1300 tjänstemän ska få sluta vid Volvo Cars olika kontor i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter