Volvo och Saab-bilarna som blivit värda en förmögenhet

För några år sedan var de vardagsbilar – nu säljs de för över 200 000 kr om de är i rätt skick och av rätt modell. 
Flera Saab- och Volvomodeller har under det gångna året utlöst budstrider och sålts för rekordbelopp på auktioner.
En Volvo från 1990 gick för 280 000 – en Saab från 1984 för 270 500 kr.

Har du en fin Volvo eller Saab från 1980- eller 1990-talet hemma i garaget? Grattis, då kan din bil vara värd en hel förmögenhet. För några år sedan kunde du fynda dem för en spottstyver, men under 2020 har värdet rusat i höjden på fina Saab- och Volvomodeller, särskilt turbobilar. Men även mer vardagliga modeller har slagit rekord. Enligt experterna vill många ha en hobbybil under coronapandemin, och då slåss fler om de moderna svenska klassikerna. 

Här är några av dyrgriparna som sålts under året. 

En äldre dam från Kalmar Län drog en av de högsta vinsterna i Miljonlotteriet 1996. En skinande ny Saab 9000 CSE 2.0T med metalliclack och matchande plyschklädsel. Men familjen hade redan en bil, så Saaben användes mycket sparsamt på somrarna. År 2010 blev damen änka och bilen gömdes undan i ett garage – där har den stod orörd ända fram till 2020.  

– Sällan man hittar en bil i detta skick, som ny i alla detaljer. Saabs bästa motor. Går som en ny bil, nybesiktigad och körklar. Denna bil ser ut att precis lämnat försäljningshallen, mycket fräscht exemplar., berättade värderingsmannen Ted Gryth inför auktionen. 

Och köparna var helt med på noterna. Bilwebauctions bedömde att bilen skulle gå för 70 000-80 000 kr, men det blev nästan det dubbla. 124 000 kr blev priset, en av de dyrare Saab 9000 som sålts i Sverige de senaste åren. 

Ännu dyrare blev en Saab 900 Aero Turbo 16 från 1984 som gick för rekordsumman 270 500 kr – långt över det förväntade priset. 

Turbomodellerna skapade magi för Saab på 1980-talet och gjorde världssuccé. Tack vare Turbomotorn slog Saab 900 försäljningsrekord i USA under flera år. Konceptet var långt före sin tid och i dag har nästan alla nya bilar kopierat Saabs lösning och har turboaggregat. 

En Saab 900 Aero Turbo 16 som ägts av Saabs legendariske tekniske direktör Stig-Göran Larsson såldes i höstas för 270 500 kr, en av de dyraste klassiska Saab 900 som någonsin sålts i  Sverige.  

1984 beställde Stig-Göran en riktig värsting i unikt utförande. Det handlar om En Saab 900 Aero Turbo 16 med den då helt nya 175-hästars turbomotorn med 16 ventiler. Dessutom hade bilen en unik färgkombination, pearl med antracitgrå kjolar. Bilen såldes på Bilwebauctions för rekordbeloppet 270 500 kr, sannolikt en av de dyraste Saab 900 som sålts i Sverige. 

Även en Saab 9000 Aero från samma ägare gick för högt pris, 129 000 kr. Det handlade om första årgången av den åtråvärda Aeromodellen med 9000 CS-karossen.  Under huven finns Saabs 2,3-litersturbo på 225 hk. Enligt Saabs reklam från tiden när det begav sig var bilen snabbare vi omkörningar än Porsche 911 och Ferrari Testarossa.

Även nyare Volvoklassiker steg kraftigt i värde under 2020. Extra åtråvärda är turbomodeller av både 240- och 740-modellen. En 240 Turbo från 1983 såldes under året för 198 500 kr. Det handlade om en ovanligt fin originalbil som bara gått 15100 mil på alla år. Enligt värderingsmannen på Bilwebauctions var bilen i ett drömskickk, även om det fanns mindre repor i lacken. 

Kanske är Volvo 740 med sina kantiga karossformer på väg att bli ett ännu mer åtrårvärt samlarobjekt än Volvo 240. Under hösten såldes en Volvo 740 Turbo Intercooler för otroliga 280 000 kr. Den röda 740 Turbo Intercoolern från 1990 hade precis fyllt veteran, men det handlade om en ovanligt fin bil i originalskick som aldrig körts på vintern. 

– Exemplariskt originalskick, något för 740-entusiasten eller youngtimer-samlaren med smak för prestandamodellerna, här också i en vackert röd, välpolerad och medvetet omhändertagen lack, skrev värderingsmannen Peter Sundfeldt i sin beskrivning på Bilwebauctions

Efter en vild budstrid slutade priset på 280 000 kr. Priset var mer än dubbelt så mycket som Bilwebauctions hade räknat med. De ser nu en starkt ökad efterfrågan efter fina svenska  bilar som inte gått så långt. Både Saab och Volvo är heta bland köparna.

– När det gäller trender hos köparna märker vi att det är stor efterfrågan på välskötta och orenoverade bilar som inte har gått så långt ­– under 12 000 mil. En lågmilare säljs ofta för det tredubbladubbla jämfört med en bruksbil som rullat mer än 20 000 mil, säger Michael Luft hos Bilwebauctions.

De förutspår fortsatt ökande priser under 2021, särskilt när det gäller klassiska Saab-bilar. 
– Jag tror att priserna kommer att skjuta i höjden för de mest eftertraktade modellerna som till exempel 92:an, 93 Monte Carlo, Sonett och även tidiga 99: or samt Turbo, säger Michael Luft.