Volvo gör som BMW: Säljer utrustning via prenumeration

Volvo Cars följer efter BMW och börjar sälja utrustning via prenumeration. 
Utvalda kunder kan nu prenumerera på 360-graderskamera som ett första test. 
– Inledningsvis kommer detta erbjudande att bli tillgängligt för utvalda privatkunder i Sverige. Modellerna som ingår är XC60 och V60, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars i Sverige. 

BMW:s nya satsning med att sälja bilens utrustning via abonnemang har väckt uppståndelse under sommaren. Bland annat har det tyska prestigemärket börjat sälja stols- och rattvärme via abonnemang i vissa modeller. Den som vill ha en dashcam och spela in trafiken kan betala 70 kronor i månaden. Lite dyrare är det att få körassistans, det kostar hela 400 kronor i månaden. 

Nu hakar Volvo Cars på och börjar erbjuda abonnemang på utrustning till svenska bilägare. Inledningsvis är det möjligt att prenumerera på 360-graderskamerafunktionen för utvalda kunder.

– Detta är normalt en funktion som måste väljas i konfiguratorn vid inköpsstället. Med prenumerationsmodellen kan de utvalda kunderna istället välja att prova denna nya produkt efter att de har konfigurerat, köpt och hämtat sina fordon. De utvalda kunderna kommer att erbjudas en gratis provperiod på en månad. Om de gillar funktionen kommer de att ha möjlighet att fortsätta prenumerationen när den kostnadsfria provperioden är över, säger Magnus Holst.

Till att börja med omfattar abonnemangen utvalda privatkunder i Sverige som har bilar av modellerna Volvo V60 och XC60. 

– För närvarande kommer endast de som har blivit utvalda och kontaktade för detta erbjudande att kunna prenumerera på den här funktionen.

Detaljer kring vilka ytterligare modeller och marknader som skulle kunna ingå är ännu inte beslutade, säger Magnus Holst. 

Än så länge behöver du inte betala extra för att få varma stolar i din Volvo. Volvo kan idag inte bekräfta vad som kan omfattas i framtiden. 

– För närvarande erbjuder vi bara 360-graderskamerafunktionen. Vi undersöker ständigt nya möjligheter för att förbättra kundupplevelsen. Fler erbjudanden kommer att kommuniceras i takt med att de utvecklas och lanseras.