Volvo EX30 säljer som tåget: ”Långt över förväntan”

Volvo EX30 är på väg att bli en succé för Volvo Cars. Försäljningen går som tåget, trots att köpare inte fått provköra bilen ännu.
– Det är väldigt bra efterfrågan, EX30 säljer långt över vår förväntan, avslöjar en person i projektet för Carup.  

Just nu pågår presstester av nya Volvo EX30 i Barcelona, där Carup är på plats. Volvo har under flera veckor bjudit in ett stort antal journalister från hela världen som får provköra deras nya elbil. Lanseringen är extremt viktig för att Volvo Cars ska nå sina mål med att varannan såld bil ska vara helt elektrisk år 2025. 

Samtidigt rasade Volvo Cars aktie med 9,5 procent på börsen när bolaget släppte sin rapport för tredje kvartalet på torsdagen. Aktien har gått ner 23 procent i år, och ligger nu en bra bit under noteringskursen från oktober 2021. Volvo Cars egen verksamhet ökade vinsten rejält, men hälftenägandet i Polestar kostar miljarder för Volvo Cars.

En hel del talar för att hårt pressade aktieägare kan frälsas av nya modellen Volvo EX30. Den Kina-tillverkade bilen har en betydligt högre vinstmarginal än de elbilar Volvo tillverkar i Europa idag. Uppemot 20 procents bruttomarginal jämfört med de 9 procent som Volvo har på en elbil idag, trots ett grundpris på 430 000 kronor. I dagsläget är bensinbilar mycket mer lönsamma än elbilar för Volvo Cars än elbilar.

Representanter för Volvo Cars på plats i Barcelona är mycket optimistiska, flera personer uppger att bilen sålt bättre än Volvos egna prognoser. De allra första bilarna till svenska köpare kommer i början av nästa år. 
– Det är mycket god efterfrågan i Sverige, säger den svenske PR-chefen Magnus Holst under en presskonferens. 
– EX30 har sålt långt över vår förväntan, det är väldigt bra efterfrågan, berättar en annan Volvoanställd med en nyckelroll i projektet. 

Akhil Krishnan är en av de högst ansvariga för Volvo EX30. ”Vi har högt ställda förväntningar på EX30”, säger han.

Under torsdagen kom nyheten att bilen även ska byggas i Europa, i Volvos fabrik i Gent i Belgien. Enligt Volvo är det för att möta den ”förväntade efterfrågan” på bilen. Volvo Cars vill idag inte gå ut med hur många exemplar de har kapacitet att producera i den nuvarande fabriken i Zhangjiakou i Kina som ägs av Geely Auto. 

Akhil Krishnan är Volvo Cars direktör för ”Small car programs” och en av de högst ansvariga för EX30-projektet. Han vill inte bekräfta att orderingången överträffat förväntningarna, men säger: 
– Det ser väldigt positivt ut. Men vi har högt ställda förväntningar på den här modellen. 

Kan bilen bli Volvos mest sålda modell globalt?
– Det är svårt att säga, vi säljer många bilar även av Volvo XC60 och XC40, säger Akhil Krishnan. 

LÄS MER: