Volvo: Ett enkelt beslut att överge elbilsmål

Volvo Cars visar ingen klimatångest över att ha tvingats skrota sitt löfte om enbart elbilar från 2030. 
– Det var ett enkelt beslut att fatta, säger Björn Annwall, vice vd och operativ chef för Volvo Cars. 

Volvo Cars har hållit fast vid sitt löfte om att bara sälja elbilar från 2030 in i det längsta. Till slut var de nästan ensamma kvar bland världens etablerade biltillverkare. Så sent som i juli dementerade Volvo att de skulle överge klimatmålet på en direkt fråga från Carup. Men några månader veckor verkar det som att allt varit förberett länge, in i minsta detalj. 

På Volvos kapitalmarknadsdag på World of Volvo i Göteborg berättar ledningen stolt om de nya modeller med bensinmotor som är på väg ut och en gedigen satsningp på mild- och laddhybrider. Någon klimatångest går inte att spåra hos ledningen. Volvo planerar till och med en ny långdistans-hybrid. Det är en elbil med förbränningsmotor, en satsning man inte planerar på en kafferast. Men Volvo förnekar att de under en längre tid skulle ha planerat att överge sitt klimatlöfte.

En stor del av fokuset låg på nya laddhybrider. Volvo Cars visar ingen klimatångest över att skrotat sitt högtidliga klimatlöfte.
Hela ledningen i Volvo Cars var samlad och svarade på frågor från aktieanalytiker. Det kom inga frågor om klimatmål. Istället handlade det mest om kassaflöde, marginaler och effektivare tillverkning.

– Det var relativt nyligen vi tog beslutet. Det var inget svårt beslut att fatta. Vi överger ju inte vår strategi, utan blir mer flexibla och anpassar oss till vad som händer i omvärlden, säger operative chefen Björn Annwall till Carup. 

Vd Jim Rowan upprepar gång på gång stolt att Volvo nu har ett flexibelt och toppmodernt modellprogram för bensinmotorer, mildhybrider, laddhybrider och elbilar. Något som förhoppningsvis ska blidka alla aktieanalytiker som samlats på World of Volvo.
– Vi måste vara flexibla, idag är det inte den stora som äter den lille. Det är den snabba som äter den lilla. Det är därför vi tagit beslutet om att ändra vårt mål med elbilar, säger Jim Rowan.

Jim Rowan.

Enligt den politiska oppositionen i Sverige är det regeringen som bär skulden till Volvos spolade klimatambitioner som gäller i hela världen. Att Sverige bara står för fem procent av Volvos försäljning verkar inte spela någon roll, de blir ändå slagträ i debatten. 

– Som Volvo själva konstaterar, när för få laddstolpar byggs och subventioner dras tillbaka får det konsekvenser. Regeringen har valt att backa in i framtiden och öka klimatutsläppen och nu tvingas också Volvo att backa på det som är framtiden. Det är inte bara dålig klimatpolitik, det är också dålig industripolitik, säger Vänsterpartiets ledare Noshi Dadgostar till GP. 

Miljöpartiet anser också att Sveriges regering bär skulden till att Volvo överger sin globala klimatsatsning. 
– Regeringen gör fossila bränslen billigare och elbilar dyrare och har tvärnitat den svenska elbilsmarknaden. Oavsett hur mycket Busch, Pourmokhtari och Kristersson pratar om elektrifiering så får vi svart på vitt med Volvos besked att deras politik bromsar elektrifieringen och låser in svenskarna i ohållbart fossilberoende, säger Linus Lakso, klimatpolitisk talesperson. 
LÄS MER: