Volvo skrotar nu sommar- och vinterdäck för alla sina elbilar i Europa och Sverige.
Märket menar att däcken är säkraste kompromissen i en värld med skiftande väder och vill utmana våra normer.
– I en perfekt värld vaknar du varje morgon, tittar utanför ditt fönster, lyssnar på väderrapporten och sätter rätt däck på din bil baserat på vad du ser och hör innan du kör iväg”, säger Jan Ivarsson, senior säkerhetsexpert på Volvo Cars säkerhetscenter.
Förra veckan visade Volvo sin nya elbil C40 med så kallade Recharge-däck som ska ersätta både sommar- och vintedäck. I dag går Volvo ut med att samtliga märkets elbilar kommer att få de nya Recharge-däcken för användning året runt som standard i Nord- och Centraleuropa inklusive Sverige.
Volvo vill förenkla kundernas liv genom att ha endast en uppsättning däck. Du ska slippa köpa till vinterdäck och byta däck på bilen två gånger om året. Samtidigt ska det minska miljöpåverkan och koldioxidutsläpp. Volvos däck är de första som kan användas året runt som fått energimärkningen A.
Volvo uppger att det sänker elförbrukningen med upp till åtta procent jämfört med körning på vanliga vinterdäck. Dessutom sparas koldioxidutsläpp in när endast en uppsättning aluminiumfälgar till bilen behövs.
–För elbilar är det viktigare att hålla däckens rullmotstånd lågt än med traditionellt drivna bilar, eftersom det har en större inverkan på konsumtion och räckvidd. Vanligtvis är denna egenskap begränsad till sommardäck – men med Recharge-däck utökar vi detta till vintermånaderna och ger tydliga fördelar för kunder och miljön., säger Gisela Blomkvist, chef för Volvo Cars hållbarhetscenter.
Enligt Volvo kan en konventionella däckuppsättningen med sommar- och vinterdäck faktiskt vara farligare för de faktiska vägförhållandena. Enligt Volvo Cars säkerhetsexperter är detmindre säkert att använda traditionella sommar- eller vinterdäck när förhållandena är torra eller våta med temperaturer runt noll grader. Under dessa förhållanden är Recharge-däcken det säkraste alternativet. När vädret ändras ofta är de nya däcken säkrast hävdar Volvo.
För den som bor där det är snöigt och isigt kan det fortfarande behövs traditionella vinterdäck, uppger Volvo. Beslutet om att skrota vinterdäck och sommardäck har fått en kritik från däckexperter som hävdar att det kan vara livsfarligt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter