Volvo: Därför döljer vi avgasrören på våra nya bilar

Nu tar Volvo bort de synliga avgasrören på nästan alla sina modeller. 
Men många bilmärken kör vidare med fejkade utblås: Audi, Volkswagen, Kia, Mercedes med flera. 
– Exponerade avgasrör har traditionellt speglat kraften och hastigheten hos förbränningsmotorbilar. Genom att radera det kan vi förenkla designen som ytterligare uttrycker skandinavisk lyx, säger Volvos designchef Robin Page. 

Volvo S90 Recharge T8 plug-in hybrid.

Många bilmärken kör fortfarande med fejkade utblås på flertalet av sina modeller.  Till och med på laddhybrider som ofta körs utan avgaser. Bland annat har Volkswagen, Audi, Kia, Mercedes och Skoda plastdekor som ska se ut som ett avgasrör. Volvo har visserligen haft kromade förlängare på utblåsen, men inga rena fuskutblås. 

Nu går Volvo flera steg i en annan riktning och tar bort de synliga avgasrören helt på många av sina bilar av årsmodell 2021. Designchefen Robin Page förklarar varför märket går mot strömmen och gömmer rören under stötfångaren. 

Volvo V90 Recharge T8 plug-in hybrid.

– Vi älskar det rena skandinaviska designutseendet och det positiva budskapet som det visar till våra kunder när vi går över till elektrifiering. Vi förstår från våra kunder att strävan efter renare städer och miljöförbättringar är ännu viktigare och därför vill vi spegla det i designen. Vi vill också överbrygga vår resa till fulla elbilar, säger Robin Page till Green Car Reports.

Även om Robin Page inte berättar det så lär Volvo Cars spara åtskilliga miljoner på att ta bort de synliga avgasrören. Om 500 kr kan sparas in på varje bil som Volvo säljer så ger det 350 miljoner kronor i ren vinst.

Volvos mål är att halva försäljningen år 2025 ska utgöras av elbilar. Senare i höst kommer elbilen XC40 Recharge att börja levereras till kunderna. 

Volvo Cars designchef Robin Page.