Volvo Cars överväger att lägga ner tillverkningen av kombibilar. Ett beslut ska fattas inom en nära framtid – och kan få stora konsekvenser för Sverige.
– Det är ett beslut som vi måste fatta, och vi måste fatta det med den marknadsintelligens vi har, säger vd Jim Rowan till Auto Express.
Förra veckan presenterade Volvo Cars den nya Kinatillverkade Volvo EX30. Nu domineras Volvos modellutbud av sex olika SUV-modeller, medan det finns två kombibilar i sortimentet. Ingen av kombibilarna är elektriska.
Traditionellt sett har Volvos varumärke varit nära förknippat med kombibilar, eller herrgårdsvagnar som Volvo föredrar att kalla dem. Men det är långtifrån säkert att det blir några elektriska kombibilar från Volvo i framtiden. Ett beslut ska fattas inom en nära framtid.
– En del av det är ganska enkelt, och för en del av det måste du göra val. Och jag får så många e-postmeddelanden som frågar mig när någon ska göra en ordentlig elkombi – främst från människor i norra Europa och Maine! Men sedan säger du, ‘Tänk om vi gjorde det?’ och fråga “Tänk om vi gjorde en Cross Country-version av den?”. Skulle det vara något som skulle fungera i vår portfölj? Jag tänker inte ge något svar på det just nu, men jag kommer att säga att det är något som det är vettigt för oss att titta på, säger Jim Rowan.
Försäljningen av kombibilar har minskat kraftigt till förmån för SUV:ar. Trots att kombibilar egentligen passar bättre för elektrifiering, då de har lägre luftmotstånd.
– Tror vi att marknaden kommer att flytta tillbaka till det området? Eftersom efterfrågan på herrgårdsvagnar och sedan har minskat i Europa. Det är ett beslut som vi måste fatta, och vi måste fatta det med den marknadsintelligens vi har. Vi kommer att lansera en ny elbil varje år under de kommande fem åren, säger Jim Rowan.
För svenska arbetstillfällen kan det få stor påverkan om Volvo Cars väljer att lägga ner kombibilar. Idag tillverkas både Volvo V60 och V90 i Torslandafabriken, medan de nya SUV:arna EX30 och EX90 tillverkas i Kina och USA. Vilka bilar som ska tillverkas i Torslandafabriken framöver är oklart, men Volvo investerar 10 miljarder kronor på att bygga om fabriken för att tillverka elbilar.
Bildkälla: Theottle
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter