Volkswagen tar bort prutning – bilhandlarna blir agenter

Volkswagen-gruppen går över till en digital agentmodell för sin bilförsäljning i Sverige. 
Det innebär att prutning försvinner och att priset blir samma oavsett var du köper bilen. 
– Därför blir också kundomhändertagandet så oerhört viktigt när kunden kommer in i bilhallen. Med dagens pålästa kunder har man bara en chans – i det man kallar ”moment of truth”, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige AB.

Bilhandeln är på väg att flytta till nätet. Nu omvandlar Volkswagen Personbilar, Skoda, Audi, Seat, Cupra och Volkswagen Transportbilars sin försäljning till en agentmodell där bilen har samma pris oavsett var du köper den. 

När kunden möter bilsäljaren i bilhallen idag har den ofta redan bestämt vilken bil den vill köpa. Mycket av kunskapsinhämtningen gjorts på nätet innan köpbeslutet tas.
– För säljaren handlar det ännu mer om att se till att möta kundens individuella behov. Vi ser att det ofta handlar om specifika frågor om utrustning, tillbehör och kringtjänster. Och så klart är det idag många frågor runt laddning, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige AB.

Eftersom nätet gjort det lätt att jämföra bilar så väntar sig kunden samma pris överallt. Undersökningar visar att själva prisförhandlingen är den aspekt av hela kundresan man känner sig minst bekväm med. Därför tar Volkswagen Group bort prutningen. 
– I praktiken innebär det att man precis som idag får hjälp med val och beställning av bilen hos sin lokala återförsäljare. Det innebär konkret att man kan göra precis så mycket man själv önskar online på nätet eller i bilhallen. Precis som idag levereras bilen hos den lokala återförsäljaren, men till skillnad från idag med en faktura direkt från Volkswagen Group Sverige. Återförsäljarens roll blir också fortsatt att ge en upplevelse av bilen, ta hand om kunden, föreslå kringtjänster och sköta leverans av den beställda bilen – säljarna blir våra ombud. Och oavsett om kunden väljer att göra affären på nätet eller fysiskt så är det samma villkor och pris som gäller, oavsett var i Sverige man bor och för såväl kund som återförsäljare, säger Claes Jerveland.

Att helt gå över till näthandel är inte aktuellt för Volkswagen.
– Ända sedan vår historia i Sverige inleddes 1948 så har vi haft en stark lokal närvaro. Den kommer att vara fortsatt viktig, eftersom vi vet att våra kunder uppskattar att ha lokala representanter att vända sig till. Det är därför vi satsar på en omnikanal-strategi med både bilhallar och näthandel, säger han.

Det nya digitaliseringsprojektet som följer agentupplägget för elbilar startar i slutet av 2022 och gäller till att börja med elbilarna Cupra Born och nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Därefter följer övriga märken och under 2023 kommer den nya affärsmodellen att vara fullt implementerad för elbilarna.