Volvo Cars resultat för första kvartalet blev en riktig kalldusch. Vinsten rasar till 1,9 miljarder kronor. Nu ska 18 miljarder kronor sparas in. Uppsägningar är att vänta.
– Fordonsindustrin befinner sig i en mycket svår period med utmaningar som den aldrig tidigare har upplevt, säger Volvo Cars VD Håkan Samuelsson.
Volvo Cars har det tufft och kvartalsrapporten på tisdagsmorgonen visar att både omsättning och vinst faller. Vinsten rasade till 1,9 miljarder från 6,8 miljarder kronor året innan. Vinstmarginalen blev mer än halverad. Siffrorna var långt under vad marknaden väntat sig. Volvo ger uppger att orsaken är den rådande turbulensen i världen och en utmanande miljö för bilindustrin har också haft inverkan på resultatet. Dessutom sänks resultatet av en starkare krona.
Nu ska Volvo spara 8 miljarder kronor på direkta kostnader. Vd Håkan Samuelsson varnar för uppsägningar. Planen inkluderar 3 miljarder kronor i rörliga kostnadsåtgärder och 5 miljarder kronor i effektiviseringar av indirekta kostnader. Dessutom drar Volvo ner 10 miljarder kronor på investeringar och andra åtgärder som påverkar kassaflödet. Totalt ska 18 miljarder kronor frigöras.
– Fordonsindustrin befinner sig i en mycket svår period med utmaningar som den aldrig tidigare har upplevt säger Volvo Cars VD Håkan Samuelsson.
Uppsägningar är att vänta för personalen på Volvo Cars. Men den exakta omfattningen har inte klargjorts ännu.
– Som en del av handlingsplanen kommer det att ske uppsägningar i vår verksamhet runt om i världen, men vi återkommer med mer detaljer snarast möjligt” skriver vd Håkan Samuelsson.
Sedan Håkan Samuelsson tog över för en månad sedan har han utarbetat en plan för att vända Volvos ras.
– Under de senaste veckorna har jag tillsammans med ledningsgruppen och andra kollegor utarbetat en plan för att göra företaget starkare och mer motståndskraftigt. Vår strategi är tydlig, men vi måste bli bättre på att leverera resultat. Med tanke på turbulensen på marknaden behöver vi förbättra vår kassaflödesgenerering ytterligare och sänka våra kostnader. Även om mycket arbete återstår är vår riktning framåt fokuserad på tre områden: lönsamhet, elektrifiering och regionalisering.
Omsättningen för Volvo Cars föll med 12 procent till 82,9 miljarder SEK. Rörelseresultatet för kärnverksamheten på 1,9 miljarder SEK motsvarade en EBIT-marginal på 2,3 procent. Resultatet efter finansiella kostnader och skatt landade på 975 miljoner kronor för det tredje kvartalet.
Volvos mål att bara tillverka elbilar står fast. Men de kommer fortsätta att sälja laddhybrider som en övergångslösning. För att mota krisen kommer Volvo nu att se över Kina och USA. Försäljningen i Kina har fallit kraftigt och i USA drabbas Volvo av Donald Trumps nya tullar. Volvo Cars kommer snart att presentera sin första laddhybrid med utökad räckvidd i Kina.
I USA håller verksamheten på att omstruktureras. De sparkar sin USA-chef Mike Cottone och Luis Rezende tar över. Volvo upprepar att den ska flytta produktion till USA där det finns ledig kapacitet.
– Vi har gjort stora framsteg de senaste åren inom elektrifiering och vi har varit ett av de snabbast växande premiumbilföretagen i världen. Vi måste fortsätta på den inslagna vägen; med rätt produkter, en konkurrenskraftig kostnadsstruktur och stärkt motståndskraft. Detta är de första huvuddragen i vår åtgärdsplan för att navigera dessa utmaningar och bygga ett starkare, effektivare och mer värdefullt Volvo Cars, skriver vd Håkan Samuelsson.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter