Köpa bil ena dagen – nästa dag se växellådan börja ryka. Det var precis vad som hände en svensk bilköpare. Nu har ARN sagt sitt.
I december 2023 köpte en kund en begagnad Volkswagen Passat CC för 119 900 kronor hos en bilhandlare i Olofström Blekinge. Lyckan blev dock kortvarig. Bara dagen efter köpet började det ryka från växellådan – och bilen gick inte längre att köra, skriver Sydöstran. Bilen fick bärgas till en mekaniker, som snabbt kunde konstatera att något var allvarligt fel.
Kunden vände sig då till bilfirman i hopp om att de skulle stå för reparationen. Men där tog det stopp – handlaren nekade ansvar och hänvisade till att bilen var besiktigad och servad vid köpet. För att få klarhet i vad som hänt tog kunden bilen till en annan verkstad. Där upptäcktes att felet troligen fanns redan vid köpet – en bult saknades mellan differentialen och växellådan, vilket orsakat skadan. Eftersom bilfirman fortfarande vägrade ta ansvar anmälde kunden ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Nu har ARN sagt sitt: kunden har rätt till ersättning. Eftersom handlaren inte gick med på att åtgärda felet direkt, var det befogat att ta bilen till en annan verkstad. Därför rekommenderar ARN att firman betalar reparationskostnaden på 18 212 kronor. Handlaren står fast vid att bilen såldes i fungerande skick men har meddelat att de kommer följa beslutet.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.