Nu varnar Trafikverket för halka.
Det är så varmt att asfalten blöder och bindmedel tränger upp till ytan.
– Anpassa hastigheten och håll avståndet till framförvarande fordon är de viktigaste råden, säger Jan-Erik Lundmark som är nationell samordnare asfaltbeläggningar på Trafikverket.
När asfalten blir riktigt varm i värmeböljan så ökar risken för att väggreppet kan försämras snabbt. Nybelagda vägar är i enstaka fall särskilt utsatta eftersom bindmedel kan tränga upp till ytan vid långvarigt höga temperaturer. Fenomenet kallas ofta ”blödande asfalt” och kan medföra att vägbanan blir hal.
Halkan kan tas bort genom att sopa bort grus och tvätta bort överskottsbindemedel med hjälp av vatten och högtrycksutrustning. Man kan också fästa uppvärmt stenmaterial på beläggningen med hjälp av en vält eller rugga upp ytan med hjälp av en fräs.
– Anpassa hastigheten och håll avståndet till framförvarande fordon är de viktigaste råden, säger Jan-Erik Lundmark som är nationell samordnare asfaltbeläggningar på Trafikverket. Bromssträcka och styrförmåga är helt avgörande om det händer något oväntat.Var alltså extra uppmärksam och kör försiktigt, håll avstånd och var utvilad.
Vägbanor och vägmarkeringar kan även bli mycket hala vid regn som kommer efter en längre period med uppehållsväder. Vid kraftig nederbörd finns risk för vattenplaning och även vid lägre hastigheter kan fordonet bli svårt att manövrera.
Maths Nilsson är grundare av Carup.