HAMBURG. Här är den nya elbilen som ska ge Volkswagen ett försprång mot Tesla. Nya ID.2 All är en elbil för folket som kostar från 280 000 kronor. Räckvidden är 45 mil.
– Vi ska bli älskvärda igen, säger Volkswagens vd Thomas Schäfer.
Carup var på plats när Volkswagen hade samlat ihop ett stort medieuppbåd från hela världen i Hamburg när de presenterade sin nya elbil ID.2 All. Märkes-vd:n Thomas Schäfer visade upp en ny elbil som bara ska kosta 280 000 kronor. Volkswagen vill bli folkligt igen, och har lyssnat på sina kunder, och det här är vad folk vill ha enligt Volkswagen.
– Elbilar är den största förändringen i bilhistorien. Jag frågade mitt team vad de ville göra med Volkswagen. Vi ville göra ett älskvärt märke igen, säger Thomas Schäfer.
Bilen har designats av den nya designchefen Andreas Mindt efter att Volkswagen sparkat företrädaren Jozef Kaban. Och det var verkligen en helt ny Volkswagen vi fick se. Den nya bilen liknar inte märkets tidigare elbilar, utan pekar ut ett nytt designspråk.
Den nya bilen som kostar 280 000 kronor blir extremt viktig för att Volkswagen ska fortsätta vara Europas största elbilsmärke i en tid när Tesla startat priskrig och snart ska börja tillverka en ny elbil i Mexiko. Volkswagens nya folkbil ska tillverkas tillsammans med Cupra UrbanRebel i Seats fabrik i Martorell utanför Barcelona. Senare kommer även en elektrisk småbil från Skoda.
Volkswagen ID. 2all blir lika rymlig som en Golf och med ett pris som motsvarar en Polo. Bilen får plattformen MEB Entry med en elmotor på 226 hk (166 kW) och en beräknad räckvidd på upp till 450 km (WLTP). Bilen får framhjulsdrift.
– ID. 2all ger en försmak av Volkswagens nya formspråk, som bygger på de tre hörnstenarna stabilitet, sympati och entusiasm, säger nya designchefen Andreas Mindt.
Formspråket karaktäriseras av en ny design på C-stolopen som ska föra tankarna till första generationen av Golf. Volkswagen har också jobbat med bilens stance, att den ska stå stadigt på hjulen och ge ett snällt och sympatiskt intryck.
ANALYS: Volkswagen tog fram sin billiga elbil på åtta veckor
Bilen får ett självförklarande infotainmentsystem med klassisk volymkontroll och en separat kontrollpanel för klimatanläggningen. Bagaget är på 490–1 330 liter, ett värde som enligt Volkswagen slår bilar i högre klasser. ID.2 är 4,05 meter lång och 1,81 meter bred. Något förvånande väljer Volkswagen att inte göra en SUV eller crossover och bilen är bara 1,53 meter hög. Axelavståndet är 2,6 meter, åtta centimeter kortare än på dagens Golf.
Den produktionsklara versionen av ID. 2all är en av tio nya eldrivna modeller som Volkswagen kommer att lansera fram till år 2026. Då ska det komma en kompakt SUV, och Volkswagen jobbar också på en ännu billigare elbil, en mindre bil som ska kosta under 220 000 kronor.
Transparens: Volkswagen har betalat min flygresa och mitt uppehälle i Hamburg under eventet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter