Världens näst dyraste Saab säljs: ”Överglänser superbilar”

Den unika coupén Saab EX byggdes till Saabs 50-årsjubileum med teknik från Saab 900 och Saab 9000. Allt är gjort med Saabdelar och godkändes av fabriken i Trollhättan 1997. Nu säljs specialmodellen på auktion – och spås bli världens näst dyraste Saab. 

Lagom till Saabs 50-årsjubileum 1997 ville Saab-entusiasten Per Ekstrøm i Oslo ta fram något väldigt unikt. Den kände bilbyggaren tog i samarbete med Saabs fabrik i Trollhättan fram den unika coupémodellen Saab EX. Den vackra coupén är ett resultat av ett giftermål mellan Saab 9000 och en Saab 900. Bygget tog mellan 3000 och 4000 timmar. 

– Den här bilen är en fantastisk huvudvändare, som drar till sig positiv uppmärksamhet vid varje bensinstation eller klassiskt bilevenemang där den vida överglänser alla vanliga italienska superbilar, uppger Bonhams auktionshus som nu säljer den unika Saaben. 
LÄS MER: Fabriksny BMW M3 hittad i underjorden efter 19 år

Saab EX byggdes helt och hållet av delar från olika Saab-modeller som parades ihop och kompletterades av en unik kaross signerad Per Ekstrøm. För att bygga bilen tog många skisser fram och en lermodell i skala 1:10. Under huven placerades en 2,3-liters turbomotor som enligt Bonhams lämnar 220 hästkrafter, men i tidigare sammanhang har det ryktats om över 300 hästkrafter. 

Som utgångspunkt användes en Saab 900 av andra generationen som levererades direkt från fabriken Trollhättan. Bakrutan kommer från 900 Cabriolet och taket har sänkts med sju centimeter. Kaross- och fönsterlinjer ger förnimmelser av såväl Saab 92 som senare modeller. Hjulhusen kommer från Saab 9000 CS vilket ger bilen ett bredare intryck. Bilen har bara söndagskörts sedan byggnationen 1997, även om motorn totalt sett gått 15400 mil. Den har servats flera gånger senaste åren och varit utställningsbil på en av Norges få kvarvarande Saab-specialister:  Leif Gjestrum Larsen AS i Larvik.
LÄS MER: Fabriksny BMW M3 hittad i underjorden efter 19 år

– EX har en exceptionell byggkvalitet med perfekt passform; faktiskt, toleranserna är mycket bättre än i många moderna bilar. Bilen sägs gå och köra utmärkt, med allt från fjädring till växellåda och motor som fungerar som den ska, uppger Bonhams. 

Många Saabmodeller har haft en brant värdestegring de senaste åren, och Saab EX tros bli världens näst dyraste Saab någonsin när den säljs på Bonhams auktion. De beräknade priset ligger på 700 000- 1,1 miljoner kronor. Bara en Saab 900 Cabriolet som körts 39 mil sedan tillverkningen har varit dyrare, den gick för 1,5 miljoner kronor.