Vanliga missarna när du kollar vätskor i bilen

Det är lätt att göra fel med alla olika vätskor i bilen. Här listar vi några av de vanligaste tabbarna. Genom att hålla koll kan du undvika dyrare fel.

Att kontrollera bilens olika vätskor utgör en viktig del i underhållet av bilen. Fyra av en bils viktigaste vätskor är motorolja, bromsvätska, kylarvätska och spolarvätska. Att veta exakt vad man ska göra när man kollar de olika vätskorna är därför viktigt, men många gör olika missar. Här är därför en lista med saker du bör tänka på när du ska kolla bilens olika vätskor.

Fel typ av olja

Ett fel många gör när det kommer till motorolja är att de använder en olja som inte passar till motorn. Om du använder fel olja kan det leda till flera problem som läckor, ett igentäppt oljefilter och sämre smörjning av motorn. Undvik att blanda olika motoroljor. För att veta vilken olja du bör använda är det viktigt att läsa bilens manual med tillverkarens rekommendationer.

Använd rätt motorolja.

Fel oljenivå

Det är även väldigt viktigt att hela tiden kolla själv så att du har tillräckligt med olja i din bil. Genom att göra det slipper du ett gäng med problem. Vänta inte på att oljelampan ska tändas. Var även noga med att inte överfylla, det är ett vanligt misstag. Använd oljestickan för att få rätt mängd till din motor, oljenivån ska vara i mitten av markeringen på stickan. Vänta en liten stund innan du kollar nivån, så all olja hunnit rinna tillbaka till oljetråget. Bilens instruktionsbok ger även här råd om hur oljan ska kolla för olika bilmodeller.

Missar att kolla kylvätskenivån

Om du väljer att strunta nivån på kylvätskan kan det leda till stora motorproblem. Med för lite kylvätska kan motorn bli varmare än vanligt, vilket gör den mindre effektiv och försämrar prestandan. Om kylartvätskan försvinner är det ett tecken på läckor. Om nivån är alldeles för låg kan det leda till att motorn överhettas och då har du som bilägare ett stort problem, motorn kan haverera helt utan tillräcklig kylning. Var försiktig innan du öppnar kylarlocket, det finns risk för brännskador när het ånga tränger upp. Återigen, bilens instruktionsbok är din bästa vän.

Du måste även ha rätt frysskydd till kylarvätskan nu på vintern. Om du inte har en egen mätare av fryspunkten brukar det gå att låna hos bensinstationer. Idag finns det en mängd olika vätskor, läs noga i manualen vilken som ska användas i din bilmodell.

Glömmer att byta bromsvätska

Det är viktigt att du håller koll på din bromsvätska. Om det inte finns tillräckligt med bromsvätska kan det leda till flera problem med bromsarna. Kontrollera nivån på bromsvätskan regelbundet och fyll på den vid behov. Om du måste fylla på bromsvätska är det ett tecken på läckage, vilket måste åtgärdas omedelbart. Den ska också bytas med jämna mellanrum. Om du inte bytt nyligen går det att mäta så du inte har vatten i bromsvätskan. De flesta biltillverkare rekommenderar byte vartannat eller vart tredje år. Förutom att vatten innebär risk för att bromsvätskan kan koka finns det risk för korrosion i bromssystemet.

Vatten i stället för spolarvätska

Att använda vatten eller sommarspolarvätska i stället för riktig spolarvätska är ingen bra idé. Om inte spolarvätskan innehåller tillräckligt med alkohol fryser den vid minusgrader. Den är inte alls lika bra på att hålla dina rutor rena vintertid. Du ska alltid använda riktig spolarvätska för att få din bil att må så bra som möjligt.

Andra viktiga tips

När du byter vätskor kan det vara bra att även kolla så att andra saker under motorhuven ser bra ut. Var extra vaksam på läckage eller slitna remmar. Det är även viktigt att alltid vara noga med att se så att färgen på de olika vätskorna ser okej ut. Annars är det viktigt att aldrig blanda olika vätskor. Var även noga med att inte undersöka motorns vätskor medan motorn fortfarande är varm.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester