”Utflödet av elbilar ur Sverige är vansinnigt”

Att Sverige töms på begagnade elbilar ökar utsläppen och hotar vara klimatmål. Nu kräver 2030-Sekretariatet flera åtgärder för att stoppa exporten. 
– Utflödet av begagnade elbilar ur Sverige är vansinnigt, säger grundaren Mattias Goldmann.

Sverige har svårt att uppfylla sina klimatmål till EU efter att reduktionsplikten chocksänktes vid nyår. Minskande försäljning av elbilar och skenande export utomlands gör situationen ännu värre. Förra året försvann över 11 000 begagnade elbilar. Nu kräver klimatorganisationen 2030-Sekretariatet att det tas krafttag för att få elbilarna att stanna i Sverige. 

De föreslår bland annat att ett den införs en ny premie för den som inte exporterar bilen efter upp till fyra år. De vill också införa en premie till den som köper en begagnad elbil och införa högre skatter för den som köper fossila bilar. 

– Till en kostnad för staten på närmare sju miljarder kronor per år och en kraftigt ökad klimatpåverkan, har regeringen sänkt skatten på fossila drivmedel till EU:s bottenskrapsnivå. Det slår hårt mot elbilens konkurrenskraft och gör den mer attraktiv i grannländer där de fossila drivmedlen är dyrare. Regeringen anger i sin proposition att drivmedelsbeskattningen kan komma att höjas igen redan år 2025, vilket är avgörande för att såväl ”vanligt folk” som åkerier, hantverkare och andra småföretagere ska kunna räkna hem att välja eldrivna fordon, nya eller begagnade.

2030-sekretariatet menar också att kunder borde skriva in i sina leasingkontrakt att bilen ska stanna i Sverige när leasingperioden är slut, något som inte sker idag.

– Carup har föredömligt lyft fram bilhandlare som exporterar stora mängder begagnade elbilar när leasingperioden är över. Detta är framför allt en viktig signal till kunden; den som vill maximera elfordonets klimatnytta väljer en handlare som anstränger sig för att elbilarna stannar i landet, ambitiösa kunder skriver in det i kontraktet och följer upp det när leasingperioden är över. Bil för bil kan denna fråga verka futtig. Men när många tusen elbilar om året lämnar Sverige, subventionerar vi med hundratals miljoner kronor Norges och Tysklands klimatarbete samtidigt som vi får allt svårare att nå våra egna klimatmål. Det får vara slut på det nu, säger Goldmann.
LÄS MER: