En brändhärjad elbil i Umeå återantändes efter en vecka. Att det sker så långt efter branden är mycket ovanligt.
– Jag har aldrig varit med om att en bil börjat brinna igen efter så många dagar, säger Magnus Hansson, på Ume Assistance.
Förra helgen hemsöktes stadsdelen Haga i Umeå av en rad attentat mot bilar. Någon eller några gärningspersoner satte då eld på ett 20-tal bilar under natten. Efter att räddningstjänsten släckt dem, fraktades bilarna till avfallsanläggningen Röbäck, som drivs av Ume Assistance.
Men nästan en vecka efter bilbränderna börjar en av bilarna återigen att brinna.
– Det var en elbil och det finns tillsyn på platsen så att det inte ska börja brinna igen. Vi vet ännu inget om brandorsaken, men det talas om att det kan vara ett batteri som rusat, uppger räddningstjänsten.
Ume Assistance sköter anläggningen på Röbäck och håller bilen under noggrann uppsikt.
– Jag har inte hunnit ta reda på så mycket ännu, det enda som jag vet är att det var en Hyundai elbil som har börjat brinna igen, säger Magnus Hansson.
Att elbilar som brunnit återantänder är ett känt fenomen. Vanligen beror det på att det uppstår termisk rusning i batteriet. Det händer ibland efter att bränder släckts, men att det sker efter nästan en vecka är ovanligt. Det visar att det är viktigt att vara försiktig med skadade eller brandhärjade batterier.
– Det händer ibland att bilar som brunnit tar fyr på nytt. Men jag har aldrig varit med om att det skett efter så här lång tid, därför är det alldeles för tidigt att säga något om saken, säger Magnus Hansson.
Lyckligt för alla inblandade stod bilen utomhus, därför spreds inte elden. Istället kunde brandmännen effektivt släcka branden. Men om det varit inne i en lokal hade det här kunnat sluta riktigt illa. Därför är det viktigt att den som hanterar skadade elbilar iakttar försiktighet.
– Den kunde stått på en verkstad eller liknande, då hade det kunnat sluta helt annorlunda, säger Magnus Hansson.
Brandorsaken kommer nu att utredas och då får vi besked om de bakomliggande orsakerna. Samtidigt jagar polisen de skyldiga till bilbränderna, som var urskillningslöst riktade mot alla bilmärken. Att elbilar brinner är betydligt ovanligare än bränder med förbränningsbilar, och att den här elbilen började brinna från första början berodde på en anlagd brand.
Maths Nilsson är grundare av Carup.