Polestar stiger på börsen efter att ha visat ökad försäljning och lägre förlust i slutet av 2022. Före sommaren kommer bolaget att behöva fylla på kassan med likvida medel.
– Vi kommer inte att delta i ett priskrig, vi siktar på att bli ett premium sportbilsföretag, säger vd:n Thomas Ingenlath till Reuters.
Fjärde kvartalet blev bättre för Polestar än vad marknaden hade väntat sig. Bolaget ökade sin försäljning och kunde visa lägre förlust än tidigare. De totala intäkterna för kvartalet var 26 miljarder kronor och förlusten krympte till 2,1 miljarder kronor.
Polestar vidhåller försäljningsmålet på 80 000 bilar för 2023, och tänker inte ge sig in i något priskrig med Tesla, Polestar siktar på att bli ett premiummärke medan Tesla nu fokuserar på volym, menar Polestar.
– Det är väldigt tydligt att detta är ett helt annat mål än där Tesla är på väg, med 20 miljoner bilar per år, säger Thomas Ingenlath.
Men det finns utmaningar även för Polestar. Ledningen bekräftar nu att kassan snart behöver fyllas på, trots att bolaget under 2022 fick ett villkorat lån på 22 miljarder kronor där Volvo Cars stod för hälften. Under 2022 slukade löpande verksamhet och investeringar närmare 19 miljarder kronor av likvida medel. I slutet av 2022 fanns 10 miljarder kronor i kassan, pengar som räcker fram till sommaren med dagens burn rate.
– Det finns behov av mer kapital, och vi fortsätter att utforska ytterligare alternativ, både nyemissioner och lån, säger Johan Malmqvist, Polestars finanschef till TT.
Nya modellen Polestar 3 ska börja tillverkas under året, men Thomas Ingenlath vill inte slå fast att leveranserna kan starta under året som Polestar tidigare utlovat. Det kan behövas extra tid för att utveckla mjukvaran i bilen.
– Vi är varsamma där eftersom mjukvaran behöver vara av toppkvalitet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter