Unika Citroën-cabben säljs för rekordpris?

Oh là là, vilken fransk skönhet! En Citroën DS21 Décapotable från 1970 säljs på auktion och förväntas inbringa uppåt 1,5 miljoner kronor.
Se bilderna på den unika “Paddan” i perfekt skick.
“De senaste åren har priserna på den här modellen ökat rejält. Den är tidlös, elegant och väldigt eftertraktad” skriver auktionssajten Silverstone Auctions.

Det är inte ofta en Citroën DS21 Décapotable (franska ordet för cabriolet) är till salu, och de gånger det händer brukar samlarna hamna i intensiva budstrider. På fredag 31 juli kommer det många entusiaster att sitta vid datorn när Silverstone Auctions i Storbritannien bjuder ut ett 50 år gammalt exemplar i helt perfekt skick. Det byggdes dessutom bara 483 exemplar av den här cabmodellen.
Silverstone Auctions förväntar sig därför att bilen säljs för 1,3-1,5 miljoner kronor.
“De senaste åren har priserna på den här modellen ökat rejält. Den är tidlös, elegant och väldigt eftertraktad” skriver auktionssajten Silverstone Auctions.

För ett år sedan hittades en bortglömd Citroën DS 21 Cabriolet från 1967 i en lada på svenska landsbygden. Ägarna sålde bilen på auktion och blev smått förmögna. Priset för bilen slutade på 1,3 miljoner efter en intensiv budstrid. Bilen var extra eftertraktad av samlare tack vare att den hade ”gamla” fronten och det nya tillförlitliga hydrauliksystemet med den mineralbaserade LHM-oljan (Liquide hydraulique minéral).
Men det svenska ladufyndet var långt ifrån i lika bra skick som det här exemplaret.

Allt som hör bilen till är sparat: serviceböcker och manualer på tyska. Under de första 40 åren var bilen nämligen i Tyskland, men de senaste tio åren har den varit brittisk-registrerad. Under de 50 åren har bilen körts 9000 mil, men har servats och sägs vara i ett fantastiskt bra skick.

DS-modellen rönte stor uppmärksamhet när den presenterades på Bilsalongen i Paris 1955 och fick en lång lista över väntande kunder – 12 000 kontrakt skrevs redan under första dagen. När salongen stängde efter 10 dagar hade 80 000 kontrakt skrivits, vilket var ett rekord som stod sig länge.

I Sverige kallades bilen ofta för “paddan” på grund av sin likhet med groddjuret. Och vi har genom åren förunnats över bilens gashydraulik. Fjädringen består av sfäriska gasklockor fyllda med kvävgas – och hydrauliksystemet kontrollerar även styrning, koppling och växling.

Andra biltillverkare köpte patentet på fjädringssystemet, bl a Mercedes-Benz och Rolls-Royce som ville ha alternativ till vanliga spiralfjädrar.
På många modeller av Mercedes och BMW används systemet som nivåreglering på bakvagnen. Ingen av dessa har dock samma komfort som en Citroën…

Följ auktionen här