Toppcheferna inom tysk bilindustri varnar nu EU för att införa höga tullar på kinesiska bilar. BMW, Mercedes och Volkswagen är emot tullarna.
– Du kan mycket snabbt skjuta dig själv i foten, säger BMW:s vd Oliver Zipse.
EU är på väg att införa strafftullar för bilar tillverkade i Kina. En utredning om statsbidrag som snedvrider konkurrensen är snart klar. Men nu uppmanar tysk bilindustri EU från att inte införa strafftullarna, uppger Reuters.
Flera av företagen har tillverkning i Kina som också är en extremt viktig marknad. BMW har en tredjedel av sin försäljning i Kina.
– Vi tror inte att vår bransch behöver skydd, säger Oliver Zipse under BMW:s vinstsamtal.
– Det finns alltid någon form av vedergällning, säger Volkswagens vd Thomas Schaefer till FT:s Future of the Car Summit.
Biltillverkarna har även en stor del av sin komponentproduktion i Kina, det gäller inte minst batterier. Utan Kina kommer EU inte klara sina klimatmål.
– Det kommer inte att finnas någon enskild bil i EU utan komponenter från Kina, säger Zipse.
Även Mercedes svensk vd Ola Källenius uppmanar EU till att inte införa tullarna mot Kina. Han har tidigare sagt att tullarna istället borde sänkas.
– Vi övervakar noga potentiella handelspolitiska åtgärder mot Kina och deras inverkan på försörjningskedjor och försäljningsmarknader, säger Ola Källenius.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter