Tung kritik i tester mot Polestar utan bakruta

Polestar 4 är en av de första personbilarna som lanseras helt utan bakruta. I stället har bilen en kamera på taket och en digital backspegel. Nu får nyheten tung negativ kritik i många av de första testerna.
– Det skulle det inte finnas en dag i Polestar 4 utan någon grad av irritation över avsaknaden av bakruta och normal spegel, skriver Europas största motortidning Autocar
.

Polestar tog ett djärvt steg när de valde att ta bort bakrutan för att kunna skapa en snyggare design och rymligare kupé till Polestar 4. Tekniken att inte använda en bakspegel är inte ny utan går att få i både Land Rover och Toyota. Polestar själva hävdar att med en viss tillvänjning av den digitala backspegeln är fördelarna tydliga jämfört med den klassiska backspegeln. Det verkar inte alla hålla med om dock. 

Redan när bilen visades upp första gången på elbilsmässan i Stockholm tidigare i år gick den välkända verkstadsprofilen Fredrik Grufman till attack mot Polestars nya teknik. Han kritiserade tilltaget starkt och skrev “Förbjud skiten nu!”. Nu har flera journalister fått testa Polestar 4 och det udda greppet får hård kritik i de flesta tester. Bara några enstaka testare är försiktigt positiva och finner inga nackdelar. 

Recensioner av digital backspegel i Polestar 4

Carup

Carups biltestare Julia Brzezinska hade gärna kunnat välja till en traditionell bakruta till Polestar 4, men det går inte.
– Skärpan i den virtuella backspegeln är bra, men det är ändå så att ögat måste skärpa om sig varje gång man växlar mellan att titta på vägen och i backspegeln. Man vänjer sig säkert. Jag gjorde dock inte det, och hade det gått att välja Polestar 4 med en bakruta, så hade jag gjort det och nöjt mig med den snäva tittgluggen som hör mittmotorbilar till, skriver Carup. 

Top Gear

Top Gear anser att funktionen offrats på designens och luftmotståndets altare.
– Polestar 4 är rolig och intressant. Men det är inte perfekt. Bristen på bakåtsikt för att få lite utrymme bak och marginella luftmotståndsvinster på vad som är en 2,3-tons, hög SUV är inte riktigt värt det. Ja, man kan vänja sig vid den digitala spegeln – skåpbilar och lastbilar har gjort det ett tag – men det är rent ut sagt inte lika bra som en vanlig spegel och till och med en marginell vy, även om man vinklar allt på rätt sätt. Och sättet att göra det är att vända sig mot spegeln i stället för att placera den som du kan för att titta bakåt, skriver Top Gear.

Autocar

Brittiska Autocar som är Europas största motortidning låter sig inte charmas av Polestars innovation att avskaffa bakruta och införa digital backspegel.
– Vi är inte emot tekniska framsteg eller ytterligare kamerahjälp för sido- och bakåtsikter. Men för den här biltestaren skulle det inte finnas en dag i Polestar 4 utan någon grad av irritation över avsaknaden av bakruta och normal spegel, skriver Autocar. 

Aftonbladet

Testaren Glenn Lindberg upplever problem, särskilt i rondeller, och det är svårt att avgöra avståndet till bakomvarande fordon.
– För det är tveklöst något som kommer att skrämma bort köpare, men kanske även locka några?
Mina första minuter i hetsig Madridtrafik skapar stresspåslag. Känslan är klaustrofobisk när jag inte kan se bakåt genom en traditionell spegel, men efter ett tag vänjer jag mig. En aning, skriver Aftonbladet.

Autovisie

Nederländska tidningen Autovisie menar att du tappar viktig reaktionstid när ögonen måste byta fokus.
– Även om en omställningstid är lämplig är vi ännu inte övertygade efter flera timmars provkörning. Till skillnad från en traditionell spegel måste du flytta ditt fokus för att tydligt se vad som finns bakom dig. Det här tar bara en bråkdel av en sekund, men även det är alldeles för lång tid. Det är också svårare att uppskatta exakt hur långt objekt är bakom dig. Sikten i mörker är positiv, med kameran som automatiskt kompenserar för starka strålkastare från bakomliggande fordon, skriver Autovise. 

Allt om Elbil

Allt om Elbil är i vanliga fall mycket positiva till nya elbilar, men tror att Polestar skapat sig ett onödigt problem.
– Jag kan inte skaka av mig tanken att Polestar i själva verket har skapat ett problem helt i onödan genom att ta bort bakrutan. Bara för att man ville erbjuda en viss taklinje i kombination med ett rymligt baksäte. Med eller utan bakruta, får helt enkelt vara en personlig preferens, skriver Allt om Elbil. 

Ljud och Bild 

Svenska tidningen Ljud och Bild är dock positiva och ser inga problem med spegeln.
– Efter ett par timmar reflekterade jag inte längre över det faktum att det fanns en skärm där istället för en spegel. Då hade mina ögon vant sig vid skärmen. Som för övrigt har några enkla inställningsmöjligheter som kan aktiveras med knappar på undersidan, skriver Ljud och Bild.

Auto Review

Auto Review skriver att de tvingas vrida huvudet bakåt för att se med sina progressiva glasögon.
– För att se tydligt på skärmen måste du flytta ögonens fokus. Från 100 meter eller längre framför dig, till cirka 25 centimeter till skärmen. En fråga om att vänja sig, utan tvekan. Men vi måste fortfarande se om dina ögon också vill vänja sig vid den närliggande skärmen när du bär glasögon. Under våra provkörningar med Polestar 4 hittade vi bara en skarp bild genom att vrida huvudet så långt bakåt att vi fick en skarp bild genom den multifokala delen av våra glasögon. Om du inte är försiktig, drar du ytterligare en nackmuskel, skriver Auto Review.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester