De fem stora tyska biltillverkarna ligger långt efter i elektrifieringen, visar en ny kartläggning som Automobilwoche har gjort.
Trots många nya modeller säljer de 5 tillverkarna tillsammans hälften så många elbilar som Tesla. I år siktar Audi, BMW och Mercedes på att fördubbla sin elbilsförsäljning.
De tyska biltillverkarna var sena med att komma igång med elektrifieringen. Men nu presenteras nya elbilar nästan varje månad. Bara de senaste veckorna har Mercedes visat upp SUV:en EQS och BMW den elektriska lyxlimon i7. Men en ny kartläggning i branschtidningen Automobilwoche visar att de säljer få bilar trots hög tillväxttakt i procent.
Mercedes sålde 48 936 elbilar förra året, och i år hoppas svenske vd:n Ola Källenius att volymen ska fördubblas till cirka 100 000 elbilar. Det innebär att Mercedes spås ha en andel på fem procent elbilar av sina 2,1 miljoner producerade fordon.
BMW:s marknadsföring i Sverige domineras helt av elbilar, men sanningen är att märket bara sålde 69004 elbilar förra året. Det är endast tre procent av den totala försäljningen. I år siktar BMW på att fördubbla försäljningen till 140 000 elbilar, motsvarande 6,4 procent av den totala volymen.
Volkswagen är den tyska tillverkare som ligger längst framme och de lyckades sälja 263 000 elbilar under 2021, det är en elektrisk andel på fem procent av den totala försäljningen på 4,9 miljoner bilar. I år har Volkswagen uttalat vaga mål för sin elbilsförsäljning, men säger att man “Under 2022 siktar vi på att ytterligare öka andelen elfordon i leveranser till kunder”.
Audi var tidigt ute med sin elbil e-tron, men den elektriska andelen är än så länge låg. Under 2021 såldes 81 894 elbilar, motsvarande drygt fem procent av den totala försäljningen. I år hoppas Audi fördubbla försäljningen till 164 000 bilar med reservation för halvledarkrisen.
Porsche har gjort braksuccé med sin Taycan, och den elektriska andelen är hela 13,7 procent. Förra året såldes 41 296 elbilar, men enligt Automobilwoche slår kapaciteten i taket vid 50 000 exemplar i år.
Även om man lägger ihop de fem stora tyska tillverkarnas försäljning är bara drygt hälften så stora som Tesla. Tillsammans sålde Audi, BMW, Mercedes, Porsche och Volkswagen 504 130 elbilar, det kan jämföras med Teslas 936422. Volvo Cars har inte lyckats bättre än de tyska tillverkarna. Volvo sålde 25 727 elbilar förra året, motsvarande 3,7 procent av den totala försäljningen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter