En vacker klassiker som varit i princip orörd i 49 år. Nu väntar den här Jaguar E-typen på att få en ny ägare.
– Man brukar prata om tidsmaskiner, och i det här fallet känns det verkligen så. Bilen är helt rostfri och lacken är fortfarande blank och fin, säger anders Billing på Joe´s Garage i Furulund.
Med flygplan som förebild föddes Jaguar E-type på 60-talet. Nu rankas modellen som en av bilhistoriens vackraste sportbilar.
Sammanlagt tillverkades 72 507 E-type mellan åren 1961 och 1975. De sista som rullade av bandet hade V12-motorer på 272 hk.
Av alla dessa E-type har nog inte ens hälften överlevt rost och andra olyckor. Därför kan bilhandlaren Joe´s Garage skryta lite extra om en bil som man annonserar ut: ett 49-årigt exemplar som är i orört skick. Priset: 589 000 kronor.
– Det finns bilar med bättre puts, men det räcker att du öppnar dörren och inser att den här bilen aldrig renoverats, säger Anders Billing. Man brukar prata om tidsmaskiner, och i det här fallet känns det verkligen så. Bilen är helt rostfri och lacken är fortfarande blank och fin.
– Bilen köptes av en amerikansk läkare, som ägde den till 2004. Sen importerades den till Sverige och har ägts av två välkända entusiaster som vårdat bilen med kärlek.
Man kan räkna med att det totalt finns drygt 700 E-type i Sverige idag, men de flesta har genomgått någon form av renovering. Och när det dyker upp exemplar i originalskick hajar förstås många entusiaster till.
– Allt är precis som det var när bilen rullade ut ur fabriken för 49 år sedan, säger Anders Billing. Det gäller inte bara inredningen, utan även karosspassning. På fabriken användes mycket tennspackel för att få till rätta karossgapen. Det handlade om flera millimeter tjockt lager. Men på renoverade bilar har man dessvärre tagit bort spacklet, trots att det egentligen ska vara kvar. Det är svårt att få till det lika bra efter en renovering.
E-typen blev en enorm succé när den visades upp på bilsalongen i Genève den 15 mars 1961. Brittiska tidningar var nationalistiskt stolta och hyllade den. Bara timmar efter bilsalongens öppning uppstod en separat kö för orderteckning utöver den vanliga kön för att bara få en skymt. Och på New York-salongen följande vecka tecknades i snitt en order i timmen.
Innan Jaguar ens hunnit till den egna salongen vid Earls Court i London hade man en väntelista med lagda order värd elva miljoner pund.
E-type var kapabel till magiska hastigheten på 240 km/h – och vips så ville filmstjärnor, popmusiker och konstnärer ha bilen. Roger Moore skulle börja spela in tv-serien Helgonet och planen var att han skulle köra E-type, men Jaguar kunde inte leverera någon bil till inspelningen. Han fick istället köra en annan engelsktillverkad sportbil – Volvo P1800.
Är du intresserad av bilen? Hör av dig till Joe´s Garage här
Maths Nilsson är grundare av Carup.