397 sålda bilar i fjol och 276 stycken hittills i år.
Det går minst sagt trögt för Mercedes nya lyxiga elbil EQC i hemlandet Tyskland.
“Kom bilen för sent ut på marknaden? Eller räcker den inte till i kampen mot Tesla och Audi e-tron?” undrar nu sajten Teslarati.
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC var den tyska tillverkarens första bidrag i kampen mot Tesla, Audi och Jaguar. En eldriven suv där byggarkitekturen har lånats från mellanklass-suven GLC men anpassningen till elbil är total.
“EQC utstrålar en fascinerande kombination av renhet, lugn och innovation. Den förkroppsligar det nya designspråket som förmedlar progressiv lyx” förklarade Mercedes stolt vid lanseringen.
Men när modellen hamnade hos bilhandlarna i hemlandet Tyskland var mottagandet minst sagt ljumt, rapporterar sajten Telsarati.
Under senare delen av 2019 såldes enbart 397 bilar i hela Tyskland – och under årets fyra första månader futtiga 276 exemplar.
Visst, coronapandemin stängde ner i princip all bilhandel, men Teslarati menar att både Tesla och Audi klarat sig ganska bra i Tyskland det senaste året: 8 700 Tesla Model 3 och 4 000 Audi e-tron har sålts de senaste 12 månaderna.
I Sverige är försäljningen lika trög, med bara 122 sålda EQC hittills i år (och konkurrenten Audi har sålt 785 e-tron efter flera stora kamnpanjer).
Recensionerna av EQC har varit ganska bra, om än inte översvallande positiva. “Övertygande bekväm och jämfört med konkurrenter som Audi e-tron och Jaguar I-Pace är Mercedes EQC klart billigast” skrev Teknikens Värld i sitt test för ett år sedan.
Sajten Teslarati (som förstås har ett extra gott öga till Tesla) undrar:
“Kom bilen för sent ut på marknaden? Eller räcker den inte till i kampen mot Tesla och Audi e-tron?”
I Tyskland kostar EQC ca 600 000 kronor i grundutförande. Här i Sverige är det svårt att få tag på ett exemplar under 800 000 kr.
Här ser du några av bilarna som säljs av svenska bilhandlare just nu, och många exemplar levereras först till sensommaren.
I januari i år gjorde motorjournalisten Mat Watson ett räckviddstest på några av de mest profilerade elbilarna. Då slutade testet med ett inte alltför smickrande resultat för EQC, som bara nådde 75 procent av den officiella räckvidden.
Här är testet på Youtube.
Topplistan såg ut så här:
1. Tesla Model 3 Long Range: 43 mil (78 proc av officiell räckvidd)
2. Kia e-Niro: 41 mil (90 proc av officiell räckvidd)
Jaguar I-Pace: 36 mil (75 proc av officiell räckvidd)
Audi e-tron: 33 mil (81 proc av officiell räckvidd)
Nissan Leaf: 33 mil (87 proc av officiell räckvidd)
Mercedes EQC: 31 mil (75 proc av officiell räckvidd)
Snabbfakta Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Mått & Vikt
Längd: 476 cm
Bredd: 188 cm
Höjd: 162 cm
Hjulbas: 287 cm
Tomvikt: 2 425 kg
Max släpvikt: 1 800 kg
Motor & Drivlina
Motor: 2 asynkronmotorer
Max effekt: 408 hk
Max vridmoment: 765 Nm
Transmission: Fast utväxling
Prestanda, Förbrukning & Miljö
Acc 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Förbr bl körn: 22,2 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Maths Nilsson är grundare av Carup.