Ny klimatgranskning från organisationen Influencemap, rankar Toyota som sämst i sina klimatåtgärder. Företaget lobbade enligt rapporten hårdast mot klimatinsatser och hade minst ambitiösa elbilsplaner. Bäst betyg fick Tesla, följt av Mercedes och BMW.
I Influencemaps senaste granskning pekas Toyota ut för att arbeta hårdast mot diverse insatser som görs för att minska utsläppen. Enligt rapporten är de japanska biltillverkarna minst förberedda på övergången till elbilar och har det mest aktiva, strategiska engagemanget mot det.
Bland dessa ingår Suzuki, Honda, Toyota och Mazda. När det kommer till lobbyverksamhet hamnade Toyota klart sist och i lansering av elbilar hamnade man tredje sist efter Suzuki och Honda. Det finns visserligen andra biltillverkare som delar Toyotas totala omdöme men procentmässigt ligger företaget illa till i de olika delmålen.
Granskningen grundar sig i hur ofta de olika tillverkarna lobbar för eller emot de åtgärder som läggs fram för att minska utsläppen och till vilken grad den framtida försäljningen för respektive bilmärke som kommer att bestå av elbilar. Vinnaren i undersökningen är amerikanska Tesla som fick högst betyg, följt av de tyska tillverkarna Mercedes och BMW, på grund av sina framåtsträvande elbilsprojekt.
Märke | Lobbybetyg | Andel elbilar 2030 (procent) |
Tesla | B | 100% |
Mercedes | C- | 71% |
BMW | D+ | 69% |
Volkswagen | C- | 57% |
Tata | D | 56% |
Ford | C | 54% |
Stellantis | D+ | 53% |
General Motors | C | 46% |
Hyundai | D+ | 40% |
Nissan | D+ | 39% |
Renault | D+ | 34% |
Mazda | D | 30% |
Toyota | D | 29% |
Honda | D+ | 24% |
Suzuki | D | 10% |
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.