Hur klarar sig elektrisk quattro mot gammal hederlig mekanisk? Mat Watson från Carwow testar tre fyrhjulsdrivna Audi-bilar mot varandra i en skidbacke.
Ibland har det sagts att fyrhjulsdrivna elbilar med datorstyrd effekt skulle vara chanslösa mot klassiska mekaniska differentialer eller Haldex-kopplingar. Biltestaren Mat Watson på Carwow bestämde sig för att göra ett test för att finna ut hur det ligger till.
Elbilen som valdes ut till testet är en riktigt värsting. Audi RS e-tron GT väger 2345 kg och har 598 hästkrafter. Den har en elmotor på varje hjulaxel och fyrhjulsdriften styrs elektroniskt av en dator. Dess bensindrivna motsvarighet Audi RS6 Avant går inte heller av för hackor. Den har 600 hästkrafter och ett traditionellt quattrosystem med Torsen-differential mellan axlarna. Jokern i leken är en Audi RS3 med Haldexkoppling som fördelar de 400 hästkrafterna från turbofemman mellan hjulaxlarna.
Första delmomentet handlar om att ta sig upp för den korta men ganska branta slalombacken med alla hjälpsystemen påslagna. I Storbritannien är det ovanligt med vinterdäck och testet gjordes på sommardäcken Pirelli P Zero. Men all antispinn inkopplad visar sig elbilen RS e-tron GT vara helt överlägsen. RS6 kommer tvåa strax för RS3. När hjälpsystemen kopplats bort vinner RS6 Avant med en hårsmån över elbilen RS e-tron GT.
Men det är när bilarna ska ta sig upp för en brant backe runt ett hörn som skillnaderna mellan det elektriska och mekaniska systemet verkligen visar sig. Här tar sig elbilen upp utan större problem, medan de två bensindrivna quattrobilarna blir stående med spinnande hjul. Här visar sig det elektriska systemet överlägset, även om bilen tappar en dräneringsplugg.
– Det är helt galet att den här så bra. Elmotorerna levererar kraften precis dit de behövs vid rätt tillfälle. Jag tror vi lärde oss av detta att en fyrhjulsdriven elbil är bättre än ett traditionellt Audi quattrosystem och bättre än ett Haldexsystem med frontmonterad diff, säger Mat Watson.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter