Sveriges bäst säljande elbil kommer nu i en helt ny modell. I de första testerna får Kia Niro EV mycket beröm och högt betyg, även om den inte är så spännande och revolutionerande.
– Att nya Niro återigen kommer att bli en försäljningssuccé är lika säkert som amen i kyrkan, uppger Auto Motor och Sport.
TEST KIA NIRO ELBIL Hittills under 2022 är Kia Niro Sveriges mest sålda elbil med över 4000 sålda bilar. Men det handlar om den gamla modellen, nu kommer bästsäljaren i en helt ny och omgjord version. Enligt Kia har flera tusen svenskar redan beställt bilen utan att ha provkört den.
Den nya modellen har vuxit till sig och är nu 442 centimeter lång , 182 bred och 157 hög. Kia Niro EV får numera dra en liten släpvagn som väger 750 kg. Elbilen kostar från 530 500 kronor innan klimatbonus och börjar levereras efter sommaren. Har de som köpt bilen osett gjort ett dåligt val när de köpte grisen i säcken? De första testerna ger svar.
Auto Motor och Sport finner att bilen är komfortabel och bättre på kurviga vägar än den tidigare modellen. Styrningen känns mer alert och bilen går tystare än tidigare. Inredningen påminner om den större elbilen Kia EV6 och har kvar en del fysiska knappar. Precis som med EV6 kan bilen användas som strömkälla när du är ute och campar. Slutsatsen är att bilen inte är någon revolution, men bättre på på alla punkter än gamla Kia Niro EV.
– Nya Niro är bekvämare, rörligare, roligare och har en modern interiör samtidigt som den exteriöra designen är djärv och modern. Det enda vi egentligen saknar är bättre snabbladdningsförmåga, men man kan väl inte få allt med tanke på det låga priset. Att nya Niro återigen kommer att bli en försäljningssuccé är lika säkert som amen i kyrkan, uppger Auto Motor och Sport.
Brittiska Auto Express är också positiva till nya Kiro Niro EV, och tycker att den gör sig bättre som elbil än laddhybrid. Den får 4,5 i betyg av 5 möjliga. Bilen beskrivs som längre, högre och bredare än tidigare och mer imponerande än den gamla modellen.
Interiören är ett steg uppåt, precis som med andra nyare Kia-modeller. Enligt Auto Express känns Niro högkvalitativ, även om grov plast nertill och den blanka svarta klädseln drar ner intrycket lite. En negativ sak är att batteriet försämrar sittställningen i baksätet. Enligt AutoExpress är bilen ett av de bättre elbilsköpen just nu, trots vissa svagheter.
– Trots en eller två svagheter är det svårt att döma Niro EV. Den bygger vidare på originalets styrkor samtidigt som den tar in Kias senaste teknik i mixen. Utrustningsnivåerna är klassledande, uppger tidningen.
Top Gear ger Kia Niro 8 av 10 i betyg och lyfter fram att bilen går tyst och mjukt ända upp i höga motorvägsfarter. På det hela taget är det en trevlig och praktisk bil på insidan, även om den inte är direkt elegant. Hattyllan får kritik för att den känns lika billig som ett festivaltält.
– Det finns hyfsat utrymme i bak och bagaget har också en bra storlek. Den goda nyheten är att Kia har frigjort utrymme för ett 20-liters frun som rymmer dina kablar, så du kan njuta av den 475-liters bagageutrymmet.
Slutomdömet är att den inte är så spännande, men att den är ett bra val och att man inte längre behöver skämmas över att sitta i en Kia.
– Niro EV är praktisk, lättillgänglig och ekonomisk, och visar hur dedikerad Kia är för att förbättra sig och bli elektriska. Och företagets senaste stylingsatsningar gör att du blir mindre generad över att synas i den.
Svenska Teknikens Värld lyfter fram att elbilen har fått aningenlängre räckvidd, en frunk under framhuven som rymmer laddkablarna och möjlighet att använda bilen som ett portabelt eluttag. De är inte helt övertygade om vägegenskaperna och tycker att bilen studsar efter guppen. På det hela taget verkar de ganska nöjda med bilen, även om omdömena är relativt vaga.
– Inte direkt blixtrande snabb acceleration som vi kommit att vänja oss vid med elbilar men på rull längs småvägar upplevs den riktigt rapp.
– Rent prestandamässigt har nya Kia Niro fått få uppdateringar och kanske är det därför man har gått mer vågat fram med designen. Men överlag upplevs den som en roligare produkt som kan bjuda på körglädje samtidigt som den är genomduktig på sitt syfte, uppger Teknikens Värld.
FAKTA KIA NIRO EV 2022
Pris: 530 500 kronor i basversion. Privatleasing 5150 kr/mån.
Motor: Elmotor 204 hästkrafter och Newtonmeter. Framhjulsdrift.
Batteri: 64,8 kWh .
Laddeffekt: AC/DC 11/100 kW. Värmepump.
Vändradie: 10,6 meter.
Mått: Axelavstånd 272 cm, längd 442, bredd 183, höjd 157. Markfrigång 15.
Tjänstevikt: 1 814 kg, maxlast 386 kg , max släpvagnsvikt 750.
Toppfart: 167 km/h.
Acceleration: 0-100 km/h på 7,8 sekunder.
Räckvidd: 46 mil enligt WLTP. Förbrukning: 1,57 kWh/mil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter