Zeekr vill bli nya Lexus – för elbilar. För att lyckas har de rekryterat Lexus toppchef Spiros Fotinos och tagit fram den lyxiga sportkombin Zeekr 001, designad och utvecklad i Göteborg. Jag är chockerad över hur bra bilen är efter ett första test. Men hur ska de övertyga kunderna om att köpa ett nytt oprövat kinesiskt märke? Kanske har Zeekr hittat lösningen på ekvationen som ingen annan löst.
Volvos ägarbolag Geely sitter snart på fler bilmärken än någon annan bilkoncern i världen. Det finns anrika spelare som Volvo, Lotus och en ansenlig andel av Aston Martin. Dessutom en rejäl del av Smart och en minoritet av Mercedes-Benz. Men också en hel radda varumärken som fram tills nyligen var helt okända för oss i Europa. Polestar, Lynk & Co, Geely Auto, LEVC, Proton, Geometri, Radar – och så Zeekr.
Många av märkena delar arkitektur och komponenter på kors och tvärs, men varje märke ska upplevas som unikt. Genom att ta rygg på Volvo Cars har Polestar lyckats etablera sig som ett lyxigare och finare elbilsmärke, även om förlusterna är så länge är stora. Nu ska även Zeekr i Geelys fauna ta en premiumposition på elbilsmarknaden.
Den mest framgångsrika etableringen av ett nytt premiummärke i den moderna bilhistorien, förutom Tesla då, är Toyotas lyxmärke Lexus. Genom att använda den pålitliga tekniken från Toyotas bilar i en betydligt lyxigare paketering lyckades Toyota mot alla odds ta upp konkurrensen med BMW, Audi och Mercedes. En av de som varit med på större delen av resan är Spiros Fotinos. Han har nu rekryterats av Geely för att leda Zeekrs satsning i Europa.
Teorin bakom alla nya varumärkeslanseringar är att bilköparna blivit mer otrogna mot sina gamla bilmärken i en tid av elektrifiering och revolution i bilbranschen. Enligt Zeekr ska de bli mer relevanta genom att erbjuda en bekväm helhetslösning för bilägarna, och ta hand om allt från bilen till installationen av laddstationen hemma. Dessutom ska bilarna vara lyxigt och sportigt designade, något som ska skapa habegär trots det totalt okända varumärket. Men namnet Zeekr har faktiskt en innebörd: Z = Zero. EE = Evolving Electric Era. KR ≈ Krypton (det är en ädelgas och har inte så mycket med Stålmannen att göra)
Med allt detta i bakhuvudet sätter jag mig Zeekr 001. Det är en helt ny sportkombi som bygger på en arkitektur utvecklad i Kina av en svensk, tillämpningarna och designen har sedan utvecklats av Zeekrs designers och ingenjörer i Göteborg. För att röra till det ytterligare var bilen från början en konceptbil åt Lynk & Co, men någonstans längs vägen ändrades strategin och bilen bytte namn och bilmärke till Zeekr.
Exteriören känns därför i ärlighetens namn inte så himla premium och extravagant, men interiören övertygar desto mer. Allt känns väldigt lyxigt och väl sammansatt, materialen är betydligt lyxigare än de Volvo använder i sina storsäljande modeller idag. De guldfärgade accenterna är inte helt i linje med svensk smak, men i Kina är det högsta mode. Sammantaget är allt väldigt högklassigt. Bilen är en låg och strömlinjeformat sportkombi, med väldigt goda innerutrymmen. Baksätet är väldigt generöst tilltaget och bagageutrymmet ser ut att rymma flera golfbaggar.
Provkörningen utgår från Göteborg och tar oss på en rutt av småvägar ut till Marstrand, en passande miljö för bilen. Jag kan inte undgå att bli väldigt imponerad av de komfortabla köregenskaperna och den mjukt sugande kraften som ger bilen en acceleration under fyra sekunder i det fyrhjulsdrivna utförandet. Med luftfjädring är detta en väldigt komfortabel bil, även om fjädringen gärna får vara fastare på småvägarna jag kör. Jämfört med Teslas bristfälliga fjädring i Model Y är det som att gå från en tunn skummgummimadrass till en dyr Hästenssäng. Visst, styrningen är inte knivskarp, men det räcker gott och ger en skön och avslappnad känsla i en komfortkryssare.
Den är långt ifrån så sportig som en Porsche, men ingenjörerna i Göteborg har verkligen lyckats med bilen och gjort ett fantastiskt jobb. Med lite fastare sättning hade bilen varit nära nog perfekt i mina ögon. Den är också väldigt tyst, bland de tystare elbilar jag kört på senare år. Det enda som stör är kalibreringen av enpedalskörningen. Bilen bromsar på ett icke-linjärt sätt som är svårt att förutsäga. Först bromsar den lite, sedan mycket, det är svårt för hjärnan att förutsäga hur den ska stanna.
Resan är ganska kort, men det är lätt att förställa sig att Zeekr 001 är en väldigt kompetent långfärdsbil. Efter en liten stund tycker jag att den stora mittkonsolen inkräktar på min frihet, och saknar rymden som många nya elbilar, inte minst Tesla, har på förarplats. Varför göra en hög och klossig mittkonsol i en elbil? Kanske designades Zeekr 001 som bensinbil en gång i tiden?
På det hela taget är det en chockerande bra elbil jag kör, kör- och komfortmässigt är den bättre än det mesta, inklusive Tesla, Volkswagen och Volvo. Räckvidden på runt 60 mil går heller inte att klaga på. Prislappen som börjar på 677 000 kr, känns heller inte så farlig för den bakhjulsdrivna varianten. Den som vill åka snabbt väljer AWD Performance för 707 000 kr och vill man ha allt lyx så är det AWD Performance Privilege för 757 000 kr som gäller.
Så långt verkar allt bra. En toppenbil med ett konkurrenskraftigt pris. Men så enkel är nog formulan för att göra succé med ett nytt okänt bilmärke. Det känns som det fattas något i ekvationen för att Zeekr ska kunna bli en succé. Väldigt få europeiska bilköpare väljer ett oprövat kinesiskt varumärke, hur lyxig och bra bilen än är. Många undrar hur det blir med service, reservdelar och andrahandsvärde. Hittills verkar inte märken som Nio och Xpeng ha övertygat europeiska bilköpare trots kompetenta bilar. Hade det stått Volvo EX60 eller EV90 på emblemen hade detta varit en riktig rökare. Kalla mig gärna korkad och inside the box, men varför hitta på massor med nya konstiga varumärken när man äger flera enormt etablerade märken? Att jag skrev svensk-kinesiskt märke istället för Zeekr i rubriken beror på att det lockar fler än det helt okända ordet Zeekr.
Att Lexus gjort succé och att Polestar kan vara på väg att lyckas beror i mina ögon på att de kunnat ta rygg på trygga moderskepp som Toyota och Volvo. Lexus upplevs som en lyxvariant av Toyota med ett grundmurat kvalitetsrykte, Polestar uppfattas av många som en sportigare och mer sofistikerad variant av Volvo. Hade Cupra lyckats utan sitt Seat-arv? nja, knappast. De har inte lyckats enbart på egna meriter. Att att helt okänt märke snabbt ska få köparnas gunst är otroligt svårt, även om bilen är chockerande bra. Vi européer fungerar inte riktigt som köparna i Kina, 677 000 kronor må vara biligt för en stor och lyxig bil, men jag förstår inte hur de tänkt att bilen ska hitta köpare i någon större omfattning. Lägg därtill att Geely-koncernen säljer massor av bilar i Ryssland. Kanske vill Zeekr bara vara ett marginellt nischmärke, de kommunicerar inte några försäljningsmål. Eller kanske jobbar Zeekr med en fem- eller tioårsplan, då finns förutsättningar att lyckas.
En liten brasklapp om Zeekr 001: På parkeringen under testet träffar jag en kinesisk familj som är och hälsar på sonen som jobbar som utvecklare hos Volvo Cars i Göteborg. Det visar sig att pappan i familjen köpt en Zeekr 001 hemma i Kina. Han är väldigt nöjd och stolt över sin bil, och berättar att de flesta som köper bilen i Kina är yngre personer och att hon nog är den äldsta ägaren. Allt har fungerat bra utom mjukvaran, som har krånglat en del och haft buggar. Även på min testbil, som förvisso är en förseriebilar, finns det buggar och systemet visar en massa felkoder som vi inte ska bry oss om enligt Zeekrs personal på plats. Den som köper bilen får helt enkelt hoppas att alla barnsjukdomar är lösta när leveranserna startar i höst.
Transparens: Zeekr har bekostat min flygbiljett till Göteborg samt uppehälle under testdygnet.
Så här tycker andra tidningar om bilen:
– Med 001 presenterar Zeekr en bil som lämnar ett intryck av högre kvalitet än många elbilar från andra kinesiska tillverkare och presenterar sig som ett premiummärke. Bilen har balanserat chassi och finish av hög kvalitet, uppger Autoweek som ger bilen 4,5 av 5 i betyg.
– Styrningen känns stabil och Zeekr 001 ligger fortsatt tryggt mot vägen, även på de mer kurviga vägarna när man försöker provocera bilen. Körkomforten är således god i Zeekr 001, och man sitter bekvämt i stolarna utan något påtagligt vägbuller eller annat missljud. De mindre och mer regelbundna ojämnheterna i vägen fångas upp av luftfjädringen vilket gör åkturen bekväm. Premiumkänslan finns helt enkelt där, uppger Alltomelbil.
– Bilen rullar riktigt mjukt, även i sportläget, ljudnivån är låg och bilen känns ombonad. Fartresurserna går inte att klaga på, men det är mer ett starkt sugande än en spark i ryggslutet. Styrningen är mjuk och skön, men saknar skärpan och närheten som finns i Polestar 2 och bilen känns bra mycket tyngre än Tesla Model 3, vilket också stämmer, viktskillnaden är cirka 400 kg, uppger Auto, Motor & Sport.
Fakta Zeekr 001
Pris: RWD Long Range: 677 000 kr. AWD Performance 707 000 kr. AWD Performance Privilege 757 000 kr.
Motor: 272 hästkrafter (RWD) 544 hk fyrhjulsdrift (AWD)
Mått: L/b/h 4 955/1 999/1 560 mm. Axelavstånd 2 999 mm.
Vikt ca 2 275 kg (RWD) ca 2 435 kg (AWD).
Prestanda: 0–100 km/h 7,2 sekunder toppfart: 180 km/h (RWD). 0-100 km/h 3,8 sekunder toppfart: 200 km/h (AWD)
Räckvidd: 62 mil (RWD) 58 mil (AWD).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter