Mercedes EQE SUV är Mercedes nya stora elektriska SUV, strax under superlyxklassen. SUV:en har en saftig prislapp – men erbjuder fantastiska kvaliteter. Vi har testat elbilen med en fyrhjulsdrift som plöjer genom djupsnö på ett imponerande sätt. Och mitt under testet prissänks bilen med över 300 000 kronor.
Mercedes-Benz satsar stenhårt på att vara marknadsledare i lyxklassen och släppar dyrare och dyrare modeller. E-klassen var förr i världen en bil som människor med relativt vanliga inkomster kunde köpa. Men när det handlar om en elektrisk E-klass av SUV-modell måste du numera nästan vara börs-vd för att klara den svettiga notan. Grundpriset för EQE SUV 500 startar egentligen på 1 050 000 kronor, med lite utrustning springer priset upp i 1,4 miljoner kronor. Men som av en händelse prissänks bilen mitt under mitt test till 950 000 kronor – med massor av utrustning på köpet. En rea med över 300 000 kronor med utrustningen som kommer på köpet om jag räknat rätt. Kanske ännu mer.
Bilen påminner en hel del om storebror EQS SUV, men är nästan en miljon kronor ”billigare”. För den som inte behöver sju sittplatser framstår EQE SUV som en smart val, då lillebror har nästan lika bra räckvidd och komfort som lyxkryssaren EQE SUV. Exemplaret av EQE SUV jag testar är dessutom utrustad med samma undersköna luftfjädring och massagestolar som sitter i EQS SUV. Allt är relativt, för med den måttstocken känns 950 000 kronor som ett fynd.
Det är ändå en rundlig summa för en bruksbil, men EQE SUV levererar på många punkter. Först och främst är komforten fantastisk, bilen går mjukt och skönt. Körmässigt är det sannolikt Mercedes mest harmoniska elbil hittills. Bilen visar sig dessutom vara högst kompetent när vägen försvinner. Vid testet drabbades södra Uppland av ett rejält snöoväder och jag chansar och kör bilen på en oplogad väg med två decimeter drivsnö. Fyrhjulsdriften levererar verkligen och Mercan tuggar sig mot alla odds igenom och gör att bakhjulsdrivna bilar kan köra i spåren efteråt. En fantastisk vinterbil om det inte vore för det där med räckvidd i kyla.
Design
Mercedes har fått en del kritik för designen av sina elbilar, framförallt för den strömlinjeformade EQS som många tycker ser ut lite som en tvål. EQE SUV är måhända den mest lyckade elbilen hittills från Stuttgart. Den mer kompakta karossen gör att bilen bär den strömlinjeformade huven och rundade karossen med större grace. Att designa strömlinjeformade bilar är en konst alla märken inte lyckats behärska. Men det är frågan hur länge Mercedes elbilar kommer att se ut så här. Märket har redan antytt att de ska bli mer lika Mercedes traditionella modeller och dessutom tappa EQ-namnet.
Interiör och förarmiljö
Exemplaret av Mercedes EQE SUV som jag testar har inte den gigantiska MBUX hyperscreen som täcker hela instrumentpanelen. Det är en lättnad måste jag säga, körningen känns lite lugnare när jag inte har skärmar överallt. Istället är skivan gjord av träfanér och skärmarna sitter fastskruvade ovanpå. Det är en lösning som känns väl så trivsam som hyperscreen, som förvisso är en säljsuccé. Precis som hos många av dagens bilar finns knappt några knappar alls. Sämre för säkerheten och ergonomin, och på en bil för miljonen kronor hade det gärna fått finnas en klassiska volymratt. Dock är MBUX Hyperscreen standard nu i Mercedes nya billiga specialmodell där priset sänkts.
Interiören känns väl så påkostad som hos storebror EQS SUV, materialen känns lyxiga och dedigna. Det är en bil med en mycket trivsam insida, med aningen mindre bling-bling. Massagestolarna är extrautrustning, men värda varje krona. De förhöjer verkligen upplevelsen av bilen och körningen.
Utrymmen
Gott om plats för fem åkande på långfärden och alla sitter bekvämt. Bagageutrymmet är på 520 liter och sväljer det mesta av resebagaget. Större bil än så här är det få som behöver för 4-5 personer.
Teknik & Infotainmentsystem
Mercedes EQE SUV har väldigt väl fungerande förarassistanssystem, även om jag inte lyckas testa dem fullt i det omväxlande smällkalla och snöiga vintervädret som råder under testet. Filhållningen, styrhjälpen och den adaptiva farthållaren fungerar i alla fall utmärkt. Infotainmentsystemet är späckat med finesser MBUX har tydliga och lättskötta menyer. Mercedes hade gärna fått behålla fler reglage utanför systemet, det är trots allt ganska osäkert att under körning försöka aktivera olika funktioner. Snabbladdningen hade gärna kunnat få vara lite snabbare med tanke på hur dyr bilen är.
Köregenskaper
Styrningen känns betydligt tightare än på Mercedes större elbilsmodeller och EQE SUV känns som en harmonisk bil på vägen med en mer distinkt körkänsla. Den är skön att köra både på kurviga landsvägar och vid längre motorvägsturer. Bilen är precis lagom stor för att du ska känna att du överblickar den. Men någon sportig körmaskin är det inte – den anknyter till klassiska Mercedes-egenskaper som harmoni och värdighet vid framförandet. Fyrhjulsdriften har oanade egenskaper när vi provar djupsnö – bilen tuggar sig fram överallt. Bakhjulsstyrningen gör den väldigt smidig även i trånga utrymmen trots bilens ansenliga storlek.
Komfort
Luftfjädringen gör att bilen har en härlig komfort och svävar fram även om underlaget är något sämre. Ljudnivån är riktigt låg och Mercedes EQE SUV kan vara komfortkungen i klassen. Du sitter väldigt bra i skinnsätena som dessutom erbjuder massage som du kan slå på så fort rygg eller ben blir minsta trötta. Det här är en bil du kan längta efter att få sitta i.
Fartresurser
EQE SUV är en tung pjäs, men med 402 hästkrafter finns det tillräckligt med effekt för att sätta fart på alla kilona. 0-100 km/h på 4,7 sekunder räcker för de flesta Toppfarten på 210 km/h kan dock kännas lite klen om du har för avsikt att bruka den i hemlandet Tyskland.
Räckvidd
Vid flera tillfällen under testet är det runt 20 minusgrader och då fryser räckvidden inne, en nackdel den delar med alla andra elbilar. Men har man betalat 1,4 miljoner kronor vill man komma längre än 28 mil även när det är kallt. Resan till fjällen riskerar att ta lång tid med 3-4 laddstopp. På sommaren lär det dock vara fullt tillräckligt med en WLTP-räckvidd på upp till 552 km. Men för de som söker maximal räckvidd för pengarna finns det mer prisvärda elbilar.
Ekonomi
De dyraste elbilarna har visat sig ha den största värdeminskningen både i procent och kronor. EQE SUV lär inte vara något undantag, och bilen erbjuder dyra mil. Men för den som inte ser kronor och ören som en trång sektion ger den valuta för pengarna i form av komfort och förfining. Med prissänkningen till 950 000 kronor inklusive massor av utrustning känns den som lite av ett fynd, även om det är ruskigt mycket pengar.
Helhet
Om en Tesla Model Y är som en Big Mac & Co så är detta elbilarnas lyxmeny för finsmakare. Båda gör dig mätt på ungefär samma sätt, men Mercedesen smakar betydligt bättre. Men smakar det så kostar det, förstås. Men för de som har råd att njuta så ger Mercedes EQE SUV en extra guldkant till transporterna. För den som inte behöver sju sittplatser så är den ett bättre köp än storebror EQS SUV, då framstår plötsligt priset som försvarbart.
Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic betyg: ⭐⭐⭐⭐
4 stjärnor av 5 möjliga stjärnor.
Fördelar | Nackdelar |
Komfort | Dyr |
Köregenskaper | Hög milkostnad |
Lyxkänsla | Fler knappar behövs |
Utrymmen | Dålig stereo |
Fakta Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic
Pris: Från 950 000 kronor
Pris testbilen: Cirka 1,4 miljoner kronor
Motor: Elmotorer fram och bak på sammanlagt 402 hk / 300 kW / Max vridmoment: 858 Nm
Drivning: 4-Matic fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h på 4,7 sek
Toppfart: 210 km/h
Batterikapacitet: 90,56 kWh
Snabbladdningskapacitet: 170 kW
Räckvidd på el: 542 km
Bagageutrymme: 520 liter / 1675 liter med fälla säten
Max släpvagnsvikt: 1 800 kg
Längd: 4 863 mm
Bredd: 1 940 mm
Höjd: 1 685 mm
Vikt: 2 560 kg
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter