TURIN. Den mest ikoniska Fiatmodellen – på den mest mytomspunna platsen.
Fiat 500 släpps nu i en helt ny modell som elbil – jag får testköra på taket till Lingotto-fabriken högt över hustaken i Turin.
Bilen blir Sveriges billigaste elbil – från 192 000 kr nästa år. Den lilla läckra elbilen imponerar – men billigaste instegsmodellen kommer att orsaka räckviddsångest hos en del köpare.
TEST FIAT 500 E ELBIL. Platsen är den mest sakrala i Fiats värld. Vi befinner oss på taket till den gamla Lingotto-fabriken i Turin. En halv kilometer av massiv betong som invigdes för snart 100 år sedan. Här tillverkade Fiat bilar mellan 1923 och 1982. Ur Lingotto-fabriken rullade legendariska modeller som Fiat Topolino, Fiat 500, Fiat Spider och Fiat 124 av bandet. Den allra sista bilen blev dock en Lancia Delta.
Taket på fabriken är faktiskt en legendarisk racer- och testbana som kallas Lingotto La Pista. Här utspelar sig även en berömd biljakt i filmen ”The Italian Job” från 1969 med Michael Caine. Och Fiat använde banan för att testa bilarna innan de fick lämna fabriken. Knappt någon har fått köra på testbanan sedan 1982, men dagen till ära ska vi få köra den nya elektriska Fiat 500e på den famösa dromen. Och vi blir även de sista som kör banan, för efter körningen ska den förvandlas till takträdgård.
Fiat har skapat en helt ny 500-modell, som än så länge bara finns i elektrisk upplaga. Bilen är specialutvecklad för eldrift och har ett platt batteri i golvet. Så mycket som 96 procent av delarna är helt unika för elbilen. Kanske kommer den i en bensindriven variant, Fiat utesluter det inte helt.
Exteriören är en retromodern version av den klassiska 500-modellen, lite mer uppstramad än den bensindrivna varianten som relanserades 2007. Lamporna i fronten går både ovan och under motorhuven och ger bilen en karaktäristisk uppsyn med ögonbryn. Det går att tala om ”Italian Job” här också. För till skillnad mot den bensindrivna verisonen av 500 så byggs den elektriska 500 i Italien. Närmare bestämt på Mirafiori-fabriken i en annan del av Turin.
Vi tar plats bakom ratten och gasar ut på den gamla testbanan. Här provkördes alla gamla Fiatbilar innan de fick levereras ut till kunderna. De kraftigt doserade svängarna är riktigt knaggliga med lös asfalt och har inte underhållits på decennier, men chassit på nya 500e är förvånansvärt bra fjädrat och sväljer de värsta ojämnheterna. På raksträckorna, som är 447 meter långa, svarar elmotorn piggt på gaspådrag. Det är riktigt kul att köra takrace – jag tar ett varv till. Så långt känns allt ok, och vore jag en gammal Fiatarbetare hade jag gett bilen klartecken att lämna fabriken och ge sig ut i trafiken.
Interiören i bilen är retro och modern på en och samma gång, som sig bör i en Fiat 500. En klassisk panel lackerad i bilens färg löper som fond till de två moderna skärmarna. De innehåller ett för Fiat nytt gränssnitt och fungerar bra under vårt test. Lättläst och tydligt, och inga buggar märks. Fiat har för all del behållit en hel del knappar för bland annat klimatanläggningen. Förarmiljön fungerar bra och jag blir snabbt hemtam. Växelväljaren manövreras med knappar på instrumentpanelen vilket känns ovant de första 10 minuterna. Som helhet är förarmiljön mindre mindre minimalistisk än på den bensindrivna versionen av 500.
Stolarna är lite knepiga att ställa in och jag hittar inte genast körställningen som känns optimal för en längre resa. En detalj som kan ställa till besvär i svenskt vinterklimat och kan försämra säkerheten vid en krock är de elektriska dörröppnarna. Fiat har tagit bort traditionella dörrhandtag och dörrarna öppnas numera med knappar. Vad händer när 12-voltsbatteriet laddat ur, eller efter en trafikolycka? Lite längre ner på dörren ska det dock finnas en spak för manuell öppning, och utifrån ska dörren kan att öppna utan batteri via bagageutrymmet.
Vägen ut från takbanan Lingotto La Pista går via en liten lucka i betongen och det är lite svårt att se hur man tar sig ut.
– At last we’ve found the bloody exit! säger Michael Caine i Italian Job, och jag kan inte annat än hålla med honom.
Vägen ner från takbanan går via en slingrande serpentin och jag är lite yr i mössan när det är dags att testa bilen i Turin-trafiken. Men bilen känns stabil och lättmanövrerad i alla situationer i den knixiga stadstrafiken på trånga gator. Batteriet har gjort chassit mer vridstyvt och bilen sväljer ojämnheter i vägen på ett sätt som en del större bilar kan avundas. Vid rödljusen är bilen riktigt kvick i väg, upp till 50 km/h tar det bara några sekunder, och inte många bensinbilar hänger på i starten.
500e kommer i tre olika varianter, kupé och cabriolet samt den helt nya 3+1 med en extra bakdörr. Jag valde den cabrioleten för testet, och ungefär 30 procent av bilarna som säljs i Sverige är cabbar. Det italienska oktobervädret visar sig inte från sin bästa sida, men när regnet lättar fäller jag ner taket. Det är ganska vindstilla i kupén tack vare att fönsterbågarna är kvar. Taket kan fällas i två lägen, ett där bakrutan är kvar, och en bit till då rutan fälls bort. Tygtaket orsaker förvånansvärt lite vindbrus, och för den som har råd ger det en extra guldkant till bilen.
Fiat 500e är i första hand en bil för pendling och stadskörning, men bilen överraskar positivt på motorvägen. Den är pigg hela vägen upp till toppfarten på 150 km/h. Visserligen är asfalten slät på de italienska motorvägarna, men för att vara en småbil går den riktigt tyst.
Räckvidden är 32 mil enligt WLTP för de dyrare modellerna som heter Passion och Icon. I stadstrafik ska den klara ytterligare mer än 10 mil uppger Fiat. Lanseringsmodellen, också med 32 mils räckvidd, heter La Prima och den går loss på 384 900 kr samt ytterligare 25 000 kr för tygtaket på bilen vi provkör. Ganska mycket pengar, så du måste nog verkligen älska Fiat 500 för att vilja betala så pass mycket för en småbil. För 25 000 mindre får du en större Renault Zoe, men då missar du förstås flärden med en Fiat 500.
Efter lanseringen släpps den billigare Passion-versionen med det stora batteriet och 32 mils räckvidd, den kostar 326 900 kr. Det finns också möjlighet att köpa en innovativ magisk dold tredje dörr (3+1) för att underlätta insteget till baksätet, den kostar 20 000 kr.
För oss lite mer ekonomiskt sinnande så finns instegsversionen Fiat 500e Action som kostar 261 900 och därmed blir Sveriges billigaste elbil. Efter den nya miljöbonusen på 70 000 kr är bilen din för 191 600 kr. Den modellen fick vi inte provköra i Turin, men köparen får vara beredd att pruta rejält på räckvidden. 185 km ska Action komma på en full laddning, i stan går den 240 km, hävdar Fiat. Visst räcker det bra på en stads- eller pendlarbil om du har möjlighet att ladda ofta, men många kommer nog få räckviddsångest av instegsmodellen. Men du kommer att kunna köra riktigt riktigt billigt med den bilen. Ett minus är dock att det fina cabriolettaket inte går att få på instegsmodellen.
Som helhet imponerar Fiat 500e. Det är en pigg och smidig liten elbil med snärtiga köregenskaper. De flesta svenskar åker ensamma i bilen till och från jobbet, och egentligen skulle många klara sig med en 500e i stället för att köra ensamma och frakta luft i en stor SUV. Ytterst få svenskar kör mer än tio mil om dagen i vardagskörningen, och det lilla batteriet som går 185 km på full laddning skulle egentligen räcka för nästan alla. Men än så länge har de flesta räckviddsångest och det större dyrare batteriet lär sälja mer. Om Fiat hade haft längre räckvidd i instegsmodellen hade 500e kunnat bli en riktig storsäljare.
Just det, jag glömde en liten detalj. det numera lagstadgade varningsljudet som elbilar måste ge ifrån sig till fotgängare är lite speciellt hos Fiat 500e. Det är en melodi från Fellini-filmen Amarcord från 1973, som ska minna om La Dolce Vita.
Fakta Fiat 500e
Priser:
Action 261 900 kr (ca 185 km räckvidd WLTP)
Passion 326 900 kr (ca 320 km räckvidd WLTP)
Icon 341 900 kr (ca 320 km räckvidd WLTP)
la Prima384 900 kr (ca 320 km räckvidd WLTP)
Tillägg för Cabriolet 25 000 kr (ej Action)
Tillägg för 3+1 20 000 (ej Action)
Vikt: 1355 kg
Drivlina: Elmotor på 118 hk som driver på framhjulen. Batteri på 42 kWh i de dyrare versionerna, 23,8 kWh i instegsmodellen Action och 94 hk.
Prestanda:
Toppfart: 150 km/h, 0-100 km/h 9,1 sekunder (Passion, Icon, La Prima)
Toppfart: 135 km/h, 0-100 km/h: 9,5 sekunder (Action.
0-50 km/h: 3,1 sekunder.
Längd/bredd/höjd: 363/169/151 cm
Utrustning:
”Action”
Räckvidd ca 185 km
Snabbladdning 50 kW (DC)
Mode 2 kabel (3 kW)
15 tums stålfälg
Halogen LED DRL
Manuell AC
Elektrisk parkeringsbroms
Keyless go
4 högtalare
7 tums informationsskärm
Smartphone hållare/fack
Dusk sensor
Elektriska sidobackspeglar i karossens färg
Attention assist (drowsy driver detection)
Autobroms
Lane control
Traffic sign recognition
E-call
Blind Spot Recognition
Intelligent speed control
6 airbags
“Passion” (utöver Action)
Räckvidd 320 km
Snabbladdning 85 kW
Mode 2 kabel (3kw)
15 tums ”style” stålfälg
7 tums touchskärm
Infotainmentsystemet Uconnect 5
CarPlay/Android Auto
Uconnect Box med tillhörande tjänster
DAB (digital radio)
Eluppvärmda ytterbackspeglar
Cruise Control
”Icon” (utöver Action och Passion)
Räckvidd 320 km
Snabbladdning 85 kW
Mode 2 kabel (3 kW)
16 tums aluminiumfälgar
kromade fönsterlister (DLO)
Ratt i Eco läder
”one touch” elektriska fönsterhissar
Keyless go + Passive Entry
Automatisk AC
Infotainmentsystemet Uconnect 5 med 10,25 tums touchskärm + NAV
Regnsensor
Lanseringsversion: ”la Prima”
Snabbladdning 85 kW
Mode 3 kabel (11 kW)
Laddbox ”Easy Wallbox”
17 ́tums aluminiumfälgar
LED strålkastare
Elektriska fönsterhissar med ”one touch”
Eluppvärmda ytterbackspeglar
Kromade sidolister
Keyless go+ passive entry
Infotainmentsystemet Uconnect 5
CarPlay/Android Auto
Uconnect Box med tillhörande tjänster
DAB (digital radio)
6 högtalare
Regnsensor
Automatisk AC
Soltak (halvkombi)
Lädersäten i Eco-läder
Delbart baksäte 50/50
Armstöd
Trådlös laddning av telefon
Avbländningsbar innerbackspegel
360 graders parkeringskamera
Autonomous driving Level 2 (adaptiv farthållare+ Lane Keeping Assist)
6 airbags
Attention assist (drowsy driver detection)
Autobroms
Lane Control
Traffic Sign Recognition
E-call
Blind Spot Recognition
Intelligent speed Control
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter