BMW:s nya kupémodell M440i XDrive har hamnat lite i skuggan av den omdebatterade grillen.
Men bakom de två gigantiska njurarna finns en formidabel vägvagn.
Bilen kombinerar sportiga prestanda med lyx och komfort på ett svårslaget sätt.
Det mesta av snacket runt BMW M440i xDrive har handlat om den nya designgiven med två dominerande njurar i fronten. Enligt BMW är det ett steg tillbaka till rötterna och anammar klassiska designtraditioner från BMW 328 från 1930-talet.
Vissa gillar den nya designen, andra hatar den, men ingen tycks vara oberörd. Det är antagligen precis det BMW vill uppnå.
Du får själv avgöra om du gillar BMW:s nya stuk. För bortsett från den polariserande grillen så är BMW M440i en mycket förfinad och elegant sportkupé.
Under skalet handlar det om en helt ny modell som delar teknik med nya 3-serien. Kupén har blivit större jämfört med gamla 4-serien och bilen har även fått en fyra centimeter längre hjulbas. Resultatet är mer långsträckta och eleganta kupélinjer.
Innan BMW har lanserat nya M4 på den svenska marknaden så är M440i xDrive toppmodellen. Bilen delar motor med M340i xDrive. Det handlar om en treliters sexa med dubbelturbo som driver alla fyra hjulen via xDrive och en åttastegad automatlåda. Motorn är ett under av härlig gångkultur och bjuder på den skönaste BMW-sången du kan tänka dig.
Om nu utseendet delar publiken kommer knappast någon att ifrågasätta köregenskaperna hos nya 4-serien. Chassit känns komfortabelt och sportigt på en och samma gång. Kör du långsamt inne i tätorter på komfortläget går bilen ganska mjukt och det blir aldrig stötigt så att det stör. Men om du drar på och ökar hastigheten på kurviga landsvägar med sportläget så styvas bilen upp och du behåller full kontroll även vid snabb kurvtagning. På långfärd så reser två personer i högsta komfort i framtstolarna och turbosexan håller är ganska lågmäld i komfortläget.
Den raka treliterssexan på 374 hk erbjuder precis lagom mycket prestanda till kupén. Mer effekt kan lätt kännas brutalt, men det fyrhjulsdrift så finns all kraft och kontroll du kan behöva alltid tillgängligt, utan att du behöver plikta när det gäller komfort och körbarhet. Ännu mer effekt innebär ofta att färden inte blir lika harmonisk och avslappnad.
Enligt BMW går 0-100 km/h på 4,5 sekunder och det är mer än tillräckligt för de flesta. Gamla M4 var en halv sekund snabbare, men var inte alls samma komfortkryssare som M440i kan vara. Fyrhjulsdriften erbjuder för det mesta en bakhjulsdriven känsla, men om du drar på lite för mycket hjälper bilen till med framaxeln för att räta upp bilen och ge dig total kontroll.
Även styrningen är i absolut toppklass. Den erbjuder en närvarande och pigg känsla utan att det blir alltför nervöst eller direktstyrt.
På det hela taget är dock M440i XDrive mer en grand tourer än en sportbil. Den trivs allra bäst med snabba turer på vindlande landsvägar i stället för att piskas stenhårt. Men få bilar erbjuder en bättre kompromiss mellan sport och komfort.
Baksidan med bilen är att den inte är alltför praktisk. Insteget till baksätet är lite bökigt, även om benutrymmet är helt ok. Men för den som bara söker funktionalitet har BMW andra alternativ. Här handlar det mer om elegans och sportighet. Bagageutrymmet sväljer 440 liter, men är ganska grunt.
Interiören erbjuder en hög lyx- och premiumkänsla och detaljkvaliteten ligger i absoluta framkanten. Jag gillar BMW:s iDrive-system som låter mig kontrollera skärmarna utan att ta händerna från ratten eller blicken från vägen. Men varför är pekskärmen så liten? Det känns lite omodernt och snålt. Radions volym kan justeras med gester, men i praktiken är det en gimmick som inte fungerar särskilt bra.
På det hela taget är M440i XDrive en kompetent och övertygande coupé som gör långresorna till ett rent nöje. För den som har en liten familj och sällan använder baksätet och kan offra praktikaliteten på elegansens altare så finns det få vardagsbilar som erbjuder lika fin komfort i kombination med fina prestanda. Prislappen som börjar på 670 000 kr känns inte heller alltför blodig, men tanke på vad konkurrerande bilar kostar.
Motor: 3 liters rak sexa med dubbelturbo. Effekt: 374 hk / 500 Nm 0-100 km / h: 4,5 sek. Förbrukning: 0,76 l / mil Toppfart: 250 km / h Bagagerum: 445 liter Längd x bredd x höjd: 477 x 208 x 139 cm Vikt: 1740 kg Pris: Från 674 000 kr.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter