Teslas tyska fabrikschef efter raset: Vi kör för fullt

Efter det massiva raset: Tesla tar sats och ökar produktionen i Tyskland. Rekordfå bilar uppges finnas i lager.
 – Vi bygger bilar och har aldrig gjort några politiska ställningstaganden, säger fabrikschefen André Thierig till Der Tagesspiegel.

I februari rasade Teslas försäljning med 76 procent i Tyskland. Politiska bedömare visar ett direkt samband med företagets vd Elon Musk och hans engagemang i den amerikanska politiken. Men också hans stöd till det högerextrema tyska partiet Alternativ för Tyskland (AfD).

Tesla har fyra fabriker världen över. Den nyaste ligger i Grünheide utanför Berlin. Anläggningen stod klar 2022 efter en rekordsnabb handläggningstid för bygglovet och fabriken invigdes med förbundskansler Olaf Scholz, Brandenburgs delstatsminister Dietmar Woidke och självaste Elon Musk. 

Enligt Teslas tyska fabrikschef går fabriken nu för fullt och inga neddragningar är aktuella.

Men sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna i floden Spree. Tesla har blivit en het potatis i hela världen och särskilt Tyskland. Samtidigt är fabriken huvudstadsregionens största arbetsgivare med 11000 arbetstillfällen. Förra året tillverkade de ungefär 1000 bilar om dagen. Men i år har produktionen fallit. Mycket beror på bytet till ny Model Y.

Nu meddelar fabrikschefen André Thierig att man återigen är redo att öka tillverkningen till minst samma nivå som under 2024.
– Det finns inga planer på produktionsstopp, personalminskningar eller neddragningar. Vi har ställt om produktionen från vår tidigare modell till den nya Model Y, det tar tid. Vi tillverkar fordon inte bulk, förklarade fabrikschefen.

Fabriken i Grünheide förser stora delar av världen med Teslor. De färdiga fordonen förvaras sedan i Neuhardenberg innan de levereras direkt till kunden. Tesla väntar med sina leveranser tills man uppfyllt hela kvoten för ett visst område eller region, sedan går transporterna.

Men enligt Der Tagesspiegel finns just nu bara 3200 fordon i deras lager. Det motsvarar tre dagars tillverkning för förra årets produktionstakt. 
– Vi tillverkar inte bara fordon för den tyska marknaden, utan även för 37 andra marknader, både inom och utanför EU, förklarade André Thierig. 

Men inom delstatsregeringen tittar man oroat mot fabriken i Grünheide. Även om Elon Musk och hans Tesla är känsliga i Tyskland, så oroar man sig för neddragningar. Eller vad som skulle ske om företaget gick omkull och alla arbetare förlorade sina jobb. 
LÄS MER: