Teslas nya revolution mardröm för konkurrenter

Teslas nya elbil Cybercab kan bli revolutionerande för bilvärlden och en mardröm för konkurrenterna. Inte enbart för att den saknar ratt och pedaler. En ledande Tesla-ingenjör avslöjar nu att den bara har hälften så många delar som dagens Tesla-bilar. 

Tesla Cybercab kommer till Sverige om några dagar för svensk premiärvisning i Stockholm. Elbilen utan ratt och pedaler avslöjades vid ett event i Los Angeles 11 oktober och kan bli en revolution för bilvärlden. Inte bara för att den endast är självkörande. Nu avslöjas detaljer som borde göra världens biltillverkare oroliga.

Redan idag har Tesla lägre tillverkningskostnader än sina konkurrenter. Elon Musks företag använder betydligt färre komponenter i sina bilar. De har bland annat börjat gjuta fram- och bakvagnschassit ett enda stycke istället för att svetsa ihop smådelar. Det har gjort att de bygger en elbil på 10 timmar. Detta sänker kostnaderna enormt. Volkswagen behöver till exempel 30 timmar och är nu i kris och måste avskeda bilbyggare. 

Nu avslöjar en ledande Tesla-ingenjör att Tesla tar revolutionen av bilbyggande ett steg vidare i Cybercab som ska kosta från 30 000 dollar. Jämfört med Tesla Model 3 har den 50 procent färre delar, berättade ingenjören Eric E vid ett föredrag. Den fem minuter långa filmen delades på X TesAli. 
– Vi skar ner delarna i Cybercab ordentligt. Vi kommer att leverera en bil med ungefär hälften av delarna av Model 3 idag, säger ingenjören. 

Det kommer innebära enorma besparingar för Tesla, och är en mardröm för konkurrenterna. Redan idag har företaget lägre tillverkningskostnader än konkurrenterna. Det innebär att Tesla gör stora vinster trots att de har lägre priser och erbjuder nollränta till köparna. Om inte den traditionella bilindustrin hänger med kan de bli knäckta av Tesla. 

Tekniken när Cybercab byggs tros vara baserad på den Lego-liknande byggsätt kallat ”unboxed process” som Elon Musk tidigare berättat om. Bilen sätts ihop av större färdiga moduler på kort tid, istället för att byggas ihop av smådelar längs ett löpande band.

Dessutom förenklas konstruktionen när bilen saknar ratt och pedaler. Fjädringen har också förenklats genom att hjulen är större och tar upp en del ojämnheter. Att bilen är tvåsitsig sparar också in mycket delar. Enligt Teslas ingenjör behövs inte fler än två säten vid 82 procent av alla körning.

– Två säten låser upp många möjligheter aerodynamiskt. Det betyder också att vi minskar antalet delar av Cybercab med en avsevärd marginal. Vi kommer att leverera en bil som har ungefär hälften av delarna av Model 3 idag. Det betyder också att när du behöver rengöra bilen som en samåkningstillgång, behöver du verkligen inte oroa dig för att navigera med flera dörrar, flera säten. Du har egentligen bara något som ser ut som en bänk, lätt att rengöra automatiskt, säger Tesla-ingenjören Eric E. 

Från mitten av december kommer Tesla Cybercab att visas upp i Sverige i Teslas butik på Sveavägen i Stockholm. 
– Vi är verkligen fokuserade på att leverera en supereffektiv, riktigt cool, rolig och bekväm produkt, säger ingenjören Eric E. 
LÄS MER: