Teslas dolda rabatter på upp till 200 000 kronor gör att de kör över andra bilmärken fullständigt i Sverige. Försäljningen av andra modeller rasar – och bilmärkena står svarslösa mot Teslas nollränta.
– Jag tror inte att nollränta är deras sätt att svara. Jag tror i stället att alla går runt och väntar på att få fram bilmodeller som går att sälja för 25 000 euro, säger Tommy Letzén (bilden ovan), vd för branschorganisationen MRF.
På det stora hela blev september en tuff månad för den svenska bilmarknaden, då nyregistrerade bilar minskade med nio procent. Tesla trotsar nedången och slår rekord. Elon Musks företag ökade sin försäljning med 52 procent i september. En stor orsak till det är Teslas kampanj med en nollränta på deras Model Y och 1,99 procent på Model 3.
Nollräntan på Tesla Model Y motsvarar 100 000-150 000 kronor i dold rabatt på elbilen under tre år, före ränteavdrag. Den som tar lånet på fem år och köper en ny Model Y Performance får en dold rabatt på 200 000 kronor. Månadskostnaden för en helt ny Tesla med nollränta kan ligga på drygt 4000 kronor, medan konkurrenternas bilar i samma prisklass nästan har den den dubbla månadskostnaden när räntan på 8 procent har betalats. Den lönar sig inte att köpa en Tesla kontant längre, då pengarna istället kan stå på ett bankkonto och ge närmare 2000 kronor i ränta varje månad. Kampanjen har nu förlängts fram till nyår.
När Teslas ökning på 52 procent i september räknats bort tappade bilmärken tappade 28 procent av sina registreringar av elbilar i september. Ett tecken på att konkurrenterna inte har kunnat svara upp på Teslas kampanj. Importören Hedin Mobility tappade till exempel 61 procent, Kia och BMW minskade med 25 procent vardera. När Carup når Mobility Sweden vill de inte uttala sig om siffrorna från september och Tommy Letzén från bilhandlarnas branschorganisation MRF uttalar sig försiktigt om Teslas kampanj som ställt konkurrenterna schack matt.
– Det man ska ha med sig är att september är en jättestor månad för Tesla. Vad som ligger bakom det vet jag inte helt säkert, men rent historiskt har det alltid varit så. Visst påverkar nollräntan det hela, men jag har inga siffror i huvudet och man bör titta på siffror från tidigare, säger Tommy Letzén.
Vad händer med konkurrensen och begagnatmarknaden när en ny Tesla får en så låg månadskostnad?
– Tesla har rört om i elbilspriserna rätt mycket. De har haft olika utspel på prissänkningar och ränteutspel som naturligtvis inte bara påverkar Tesla utan hela elbilsbranschen på olika sätt. Alla tittar på alla och Tesla är stora, näst största tillverkaren i världen så det är klart att det påverkar, säger Tommy.
Kommer andra bilföretag kunna svara?
– Nej, jag tror inte att nollränta är deras sätt att svara. Jag tror i stället att alla går runt och väntar på att få fram bilmodeller som går att sälja för 25 000 euro, det ser vi från både traditionella europeiska tillverkare och andra tillverkare som vill komma in på den europeiska marknaden. Det är prisläget man letar efter, jag tror inte att man kommer svara på nollräntan, säger han.
Teslas ökning i september
Tesla Model Y: +35%
Tesla Model 3: +1161%
Så mycket har andra elbilar tappat i september
Volvo XC40: -44%
VW ID.4: -70%
VW ID.5: -88%
Toyota bZ4X: -80%
Kia EV6: -32%
Audi Q4 e-tron: –47%
Audi Q8 e-tron: -77%
Ford Mustang Mach-E: – 71%
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.