Bilderna på den enorma svenska laddköerna sprids över världen. Nu reagerar Teslas globala laddningschef och ger fackets blockad skulden.
– Att stå i kö på det här sättet är väldigt smärtsamt, skadar övergången till elbilar och går att fixa helt!
Många elbilsägare fick en chock när de skulla ladda sin elbil i Malung under söndagen. En flera hundra meter lång kö sträckte sig genom samhället till Teslas snabbladdare. Nyheten fick stort genomslag i flera svenska tidningar och på sociala medier. Teslas globala laddningschef Max de Zegher har reagerat på kaoset, och anser att det hänger ihop med strejken.
– Som förutspått så lider svenska elbilsförare och elbilsinfrastrukturen hänger inte med eftersom Superchargers inte får ström från elbolag som blockerar dem. Tesla Superchargers är kritisk infrastruktur, särskilt för högtrafikdagar som denna. Över 100 laddplatser i Sverige skulle ha fått energi i vinter, om det inte varit för sympatistrejker, skriver Max de Zegher på X.
As forecasted, Swedish EV drivers are suffering and EV infrastructure is not keeping up unless Superchargers get energized by the utilities blocking them from getting energized. Tesla Superchargers are critical infrastructure, especially for peak travel days like this. 100+…
— Max de Zegher (@MdeZegher) January 5, 2025
Eftersom fackförbundet Elektrikerna valt att sympatistrejka är det nästan omöjligt för Tesla att få nya laddstationer inkopplade. Teslas globala chef står handfallen, trots att han har en imponerande detaljkoll på stationerna i Dalarna. Tesla ska ändå bygga ut stationen i Malung.
– Trots att det ännu inte finns någon tydlig väg för att få igång dem, kommer vi att fortsätta att investera och bygga platser för svenska elbilsförare, inklusive mer kapacitet i Malung, Käppen, Vansbro, Idre, Särna och Sunne. Vi uppskattar stödet från allmänheten för att hjälpa oss att få Superchargers strömsatta så fort som möjligt. Att stå i kö på det här sättet är väldigt smärtsamt, skadar övergången till elbilar och går att fixa helt! skriver Max de Zegher.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter