Tesla i Sverige hotas av strejk och stridsåtgärder från facket. Tesla vägrar att teckna kollektivavtal för de anställda och nu är IF Metall på väg att varsla om konflikt.
– Tesla ska inte kunna konkurrera med sämre villkor gentemot andra i branschen och på det sättet dumpa villkoren, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Ekot.
Under lång tid har Tesla i Sverige vägrat att teckna kollektivavtal för de anställda i Sverige som servar och reparerar bilarna. Nu har facket IF Metall tröttnat och är på väg att varsla om strejk och konflikt mot Tesla, uppger Ekot i Sveriges Radio. Facket anser att Tesla dumpar villkoren och konkurrerar genom att ge personalen sämre förmåner.
Nästa steg för IF Metall är att ta till stridsåtgärder och lägga varsel och stridsåtgärder mot TM Sweden AB. Det kan handla om att de som är fackanslutna på Tesla Motors Sweden tas ut i strejk, och det kan handla om blockad, att personal på andra företag förbjuds att leverera till Tesla.
– Ja, vi har försökt få till avtal ganska länge och avslutat våra förhandlingar för nästan ett år sedan, så nu börjar vi vara väldigt nära det, uppger Veli-Pekka Säikkälä till Ekot.
Här kan du höra inslaget om Tesla
Under fem år har facket försökt förhandla med Tesla utan resultat. IF Metall vill att Tesla ska kollektivansluta sig till Motorbranschavtalet som finns på de flesta större seriösa bilverkstäder i Sverige. Hos Tesla handlar det om ungefär 120 personer som servar och reparerar Tesla-bilar på olika Servicecenter runt om i Sverige. Under 2023 har Tesla Model Y blivit Sveriges mest sålda bilmodell, och Tesla är landets femte mest sålda bilmärke.
Tesla har avböjt avtalet, men vill inte ge besked om vilka delar de har problem med att acceptera. Enligt facket har Tesla sagt att det helt enkelt inte passar in i deras modell. Ekot har sökt Tesla för kommentar utan framgång. Företagets fabriker i USA och Tyskland saknar också kollektivavtal.
– Det handlar också om konkurrensneutralitet, att Tesla inte ska kunna konkurrera med sämre villkor gentemot andra i branschen och på det sättet dumpa villkoren, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter