Tesla svartlistade – nu varnar experten för köp

Bilistorganisationen M Sverige avråder från att köpa Tesla efter att elbilstillverkaren hamnat på Svarta Listan. Dessutom vill de att Tesla kastas från branschorganisationen Mobility Sweden.
–  Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra, säger Carl Erik Stjernvall på M Sverige. 

Tesla har nu två fall hos Råd & Röns svarta lista. Det senaste var ett fall med en Model 3. Ägaren Mikael Nyman klagade över att lacken föll av. Men Tesla visade kalla handen. Då anmälde han det till Allmänna Reklamationsnämnden och fick rätt. Men Tesla vägrar fortfarande att lackera om hans bil. 

– Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något, säger Carl-Erik Stjernvall.

Tesla hamnade på Svarta listan efter att de inte följt ARN:s rekommendation och åtgärdad lacken på en Tesla Model 3.
Sofia Linder.

Tesla är också medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden. De samlar biltillverkare och importörer. Deras krav för att vara medlem är att man följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Men på Mobility Sweden vill man inte kommentera M Sveriges utspel, eller om Tesla ska få fortsätta vara medlemmar. 
– Vår policy är att inte kommentera enskilda medlemmar eller märken, säger Sofia Linder på Mobility Sweden.

M Sverige sätter press på branschorganisationen. Mobility Sweden måste göra något åt Teslas svartlistning.
– Mobility Swedens övriga medlemmar är nog inte glada över att Tesla sticker ut på det här sättet, det skadar givetvis förtroendet, säger Carl Erik Stjernvall.

M Sverige kräver att Mobility Sweden svarar på hur de ska ställa sig till Teslas svartlistning. Genom att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer bryter de också mot organisationens stadgar.
– Jag tror säkert det pågår diskussioner, men vad dessa består av vill man inte gå in på när vi ställt frågan, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sverige är noga med att poängtera att man avråder alla från att ha med svartlistade företag att göra.  Bakgrunden till att Tesla hamnat på Råd & Röns Svarta lista med ytterligare ett fall är att de inte följde ARN:s utslag om att ersätta Mikael Nyman för att lacken trillade av från hans Tesla Model 3. 

Mikael Nyman köpte en helt Tesla Model 3 sommaren 2020, trots att han läst att det kunde vara en del problem med kvaliteten på karossen. Så vid leveransen kollade han noga efter ojämna glipor och att alla dörrar stängdes som de skulle. Men efter bara två år upptäckte han att lacken ramlade av från bilen och att grundfärgen syntes, uppger Råd & Rön.

Flagor av lack lossnade mellan bakdörren och hjulhuset. Teslan hade då gått 7839 mil.
– Jag tänkte att det här måste jag åtgärda innan garantin går ut. Tesla har ett garantiåtagande på fyra år eller 8 000 mil tror jag, säger han till Råd & Rön.

Mikael kontaktade Teslas verkstad i Uppsala och åberopade sin garanti, men verkstaden vägrade att hjälpa honom. Bortförklaringen var att de tyckte bilen gått för långt, och att lossnad lack är normalt slitage. Då anmälde han fallet till ARN. Tesla skriver i sitt svar till ARN att det är naturligt att det finns tecken på användning efter en så lång körsträcka. De tillbakavisar också att den stora glipan i dörrspringan skulle vara ett fel. 

Enigt ARN är mellanrummet på 3-4 millimeter ett konstruktionsfel och kvaliteten inte den som Mikael har rätt att förvänta sig med tanke på priset. ARN:s rekommendation blev att Tesla skulle montera dörran i samma höjd som karossen och lacka om bilen. Men det har Tesla vägrat att göra. Nu ska Mikael sälja sin bil.
– Jag vet inte hur mycket andrahandsvärdet påverkas av de här lackskadorna, men det lär ju inte bli högre, säger han.

Tesla har nu två fall på ARN:s svarta lista, en unik situation för en stor biltillverkare. Det förra Tesla-fallet handlar om en bil som fick sprickor och böjd metall efter att den lyfts med domkraften. Köparen får häva köpet, men det beror inte på sprickorna, utan på att Tesla missat att informera om ångerrätten vid köpet. Köparen fick därmed ett års ångerrätt. 
Carup har varit i kontakt med Tesla, men de har inte kommenterat M Sveriges utspel.
LÄS MER: